Die conclusie mag getrokken worden uit een korte peiling, die WebWereld heeft gehouden onder zijn lezers naar aanleiding van de nieuwe telefoontarieven. Die zijn op 1 juli ingegaan – afgedwongen door het onafhankelijke orgaan dat toezicht houdt op de voormalige monopolist. Om zijn inkomsten op peil te houden heeftt de KPN ondermeer geschoven met de daluren, de uren waarin tegen een lager tarief kan worden gebeld. Voor deze maand begon kon je na 18.00 voor een (relatieve) grijpstuiver het Internet op. Nu moeten de één miljoen Internetters (recente peiling NIPO) wachten tot twee uur ná het Zes-Uur-Journaal voor ze hun elektronische postbus kunnen legen – tenzij ze over een kabelmodem beschikken. Sommige gebruikers hingen al op 2 juli bij WebWereld aan de bel om hun beklag te doen. Ze hadden gemerkt dat ze nauwelijks meer konden inbellen bij hun provider omdat iedereen op hetzelfde tijdstip inlogt. Tijd dus voor een inventarisatie naar de ervaringen van lezers. Op naar de kabel Ik merk inderdaad dat het sinds 1 juli een stuk drukker is op Internet. Het inbellen bij mijn provider (TIP) gaat wel goed, maar als ik ga surfen is de snelheid tussen ± 08:30 uur en 22:30 bedroevend langzaam. Lang wachten voordat een site is gevonden en dan ook nog eens wachten voordat hij is geladen. Zeer vervelend natuurlijk, het was al niet super snel en het bellen is nu ook nog eens duurder geworden in de daluren. Het tarief is namelijk nagenoeg het zelfde gebleven als je een Belplus-abonnement hebt, alleen is het abonnement wel duurder geworden. (Tom Jutte) Niet alleen mensen met telefoonmodems hebben last van dal- en piekuren. Zij die op kabel of isdn zitten hebben er ook last van. De oorzaak daar van is echter niet de telefoonrekening maar de graad van bezetting van kabel- of ISDN-net. (Ron Brandenburg) Wanneer er teletamtam zou zijn zou ik daar nog liever gebruik van maken dan van deze ******* die mijn gehele gezinsleven door de war gooien, normaliter ga ik na de maaltijd (die ik als goed hollands burger om 18.00 uur houdt) even de mail bekijken en met mijn vrienden icqen of even WebWereld scannen. Nu kan dat pas om 20.00 uur wanneer de kinderen er op rekenen dat ik met ze bezig ben (terecht) wat weer inhoudt dat ik later als de kinderen slapen telezaken moet gaan doen, wat mijn vrouw me vervolgens weer niet in dank afneemt, dus ga ik noodgedwongen later naar bed, maar dat is slecht voor mijn sexleven dus nu ga ik er snachts maar uit voor de noodzakelijke communicatiezaken wat mijn baas me weer niet in dank afneemt. ik probeer nu maar een baan bij de telecom te krijgen dan hebben die ook de last die ze mij bezorgen, namelijk een sjacherijnig leven! (Nitz Neder) Ik heb er al last van gehad. Vooral de pagina www.planet.nl en de vervolg pagina's zijn soms maar slecht oproepbaar. Als er een alternatief komt voor de PTT zal ik dat zeker overwegen. b.v. Internet via de Kabel, alhoewel dit ook zeker niet goedkoop is. Tegen die tijd. Ik werk nu nog met een 28k8 modem, wat ik voorlopig nog niet ga vervangen. (Ad Ruis) Het is inderdaad na pas een paar dagen van nieuwe daluren goed te merken dat de provider in mijn geval West Brabant Net slechter is te bereiken cq.het binnen halen van post erg lang duurt,zodanig dat ik overweeg om maar gebruik te gaan maken van het casema net wat sinds kort ook in Breda mogelijk is en daarbij de PTT vaarwel kan zeggen voor wat betreft het internetten. (Ko Bindels) Helaas, ik heb het gemerkt die daluren. Moeilijk inbellen via Freeaccess, en hele langzame verbindingen. Ik heb zelf de verbinding weer verbroken omdat ik enkele pagina's nauwelijks binnenkreeg. Nu moeten providers weer capaciteit uitbereiden, en wie helpt ze daarbij (tegen betaling)? KPN. Nee, zodra er een alternatief komt, dag KPN! (Ludo Raedts) Toen ik vanavond rond een uur of half elf inbelde bij mijn provider moest ik het maarliefst 17 keer proberen voor dat ik verbinding kreeg. Normaalgesproken is het bij uitzondering wel eens drie of vier keer, maar 17 is het nog nooit geweest. Dit komt natuurlijk door de verschuiving van de daluren naar acht uur door KPN-Telecom. De vele klachten die aan deze verschuiving vooraf gingen blijken dus terecht te zijn geweest.De concentratie van het aantal Nederlandse internetters is vergroot, het is dus moeilijker om succesvol bij je provider in te bellen. Gelukkig heeft de snelheid er in mijn geval nog niet onder geleden. (Casper) Naar aanleiding van jullie oproep, ben ik er even op gaan letten, en wat valt me op? Dat het inderdaad langer duurt om s'avonds na 8e in te loggen en dat het vooral moeilijk is om je mail op te halen. Dit probleem speelt van ongeveer 8 tot 11 uur. Daarna wordt het duidelijk wat minder druk. Maar echt rustig wordt het naar mijn idee pas na half twee. Met andere worden, het net is nog VEEEEEEl trager geworden dan het rond die tijd toch al was. (Alphons Vorst) Ik vind het heel jammer dat ik nu pas na 20:00 uur kan internetten. Ik was gewend om dit na zes uur al te doen maar als ik dat nu doe lopen de kosten behoorlijk uit de hand. De twee keer dat ik in de nieuwe daluren heb gesurfd duurde het behoorlijk lang om een pagina te downloaden. Soms lukte dit zelfs helemaal niet. Ook bestanden van het net copiëren lukte soms niet. Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend. Stuur maar een flinke klacht naar de KPN van alle internetters. ([email protected] en Aart van der Haven) Mijn ervaring is dat ik nu wel eens een paar avonden oversla met het bekijken van mijn postbus. Eerde keek ik iedere avond om iets over 6. 8 uur is me te laat om met internet in de weer te gaan. Conclusie is dat de ptt minder aan mij verdiend want ik vertik het om de telefoon te gebruiken in de piekuren als het ook in de daluren kan. (Gerard van het Laar) Ik kan merken dat heb veel drukker is! Sinds ik een ISDN telefoonlijn heb, gaat alles stukken sneller, maar nu heb ik op sommige momenten zelfs het idee dat ik weer met een simpel modempje zit in te loggen... (waarschijnlijk wat overdreven, maar met de snelheden die ik de afgelopen maanden gewend was, voelt het nou eenmaal zo). Vooral homepages op geocities duren erg lang om te laden. Of dit ook aan de nieuwe ptt tarieven ligt, betwijfel ik... Toch is dit een probleem van de laatste paar dagen, dus uitsluiten doe ik het niet. (Sandy) Inderdaad heb ik de laatste week(en) problemen met inloggen bij Demon na 20.00 uur. Al met al gaat mijn telefoonrekening dadelijk de Fl. 500,- (van de eerste maanden Internet) overtreffen, dus degene die dit heeft bedacht zal wel een fikse loonsverhoging krijgen. (Rob van Oosten) Inderdaad zijn providers nu tijdens daluren slechter bereikbaar om van de bereikbaarheid van sommige Helpdesks maar niet te praten. Ik heb me daarover al schriftelijk beklaagd bij KPN Telecom, maat dat haalt absoluut niets uit. Is blijkbaar toch nog steeds monopolist! [Noot: Mw. H. Hulshof, Manager Klantenservice schrijft mij ('voor de algemeen directeur' van KPN Telecom) "Tot slot wil ik u er op wijzen, dat de tariefswijzigingen geen enkel effect hebben op het resultaat van KPN Telecom."] (Lex van Tongeren) Meepraten over de nieuwe telefoontarieven? Lees de reacties in De Stemming Protesteren? Log in bij de boze augurken van The Gurk Clan.