Zo weten we nu dat Stronghold wordt gemaakt door een nieuwe studio, waarvan de oprichters meewerkten aan de Caesar- en de Lord of the Realms-series. Zoals je gisteren al kon lezen bouw je in Stronghold aan een Middeleeuwse nederzetting, die door uitgekiende stedelijke ontwikkeling en gezond economisch management tot een machtige stad moet uitgroeien. Daarnaast speelt ook het oorlogvoeren een grote rol in het spel. Voor de uitbreiding van je stad mag je kiezen uit ruim vijftig verschillende bouwwerken, die worden beschermd door meer dan dertig soorten muren en torens. Om het geheel wat levendiger te maken worden je slot en de omliggende straten bevolkt door Middeleeuwse personages als edelmannen, hofnarren, handelaren en boeren. Centraal staat uiteraard je kasteel, dat je naar eigen inzicht mag ontwerpen. De keuzes die je daarbij maakt bepalen onder meer de materialen die je gemeenschap kan produceren en het type soldaten dat je kunt opleiden. Om je welvaart te kunnen behouden moet je kasteel worden verdedigd tegen rivaliserende kasteelheren, maar natuurlijk kun je ook zelf ten strijde trekken. Meer dan twintig missies lang bouw je zo letterlijk en figuurlijk aan macht en aanzien. Waarbij het winnen van grondstoffen, het onderhoud van de gebouwen, het voeren van handel, het creëren van een machtig leger en strategisch inzicht de sleutel tot succes vormen. Het spel is in ontwikkeling bij het zojuist opgerichte FireFly Studios, een initiatief van Simon Bradbury, Eric Ouellette en David Lester. Die namen zeggen je misschien niet zoveel, maar de titels van de games waaraan ze meewerkten zullen je wel bekend in de oren klinken. De drie hadden in het verleden immers een grote vinger in de pap bij de ontwikkeling van de Caesar- en de Lord of the Realms-series. Stronghold – dat vanzelfsprekend ook uitgebreide multiplayermogelijkheden meekrijgt – verschijnt in de herfst van 2001 bij Gathering of Developers.