De gigantische omvang van Sega's reorganisatieplannen wordt hoe langer hoe duidelijker. De beslissing om software voor andere consoles te gaan ontwikkelen werd gisterenavond laat gevolgd door nog veel opzienbarender nieuws. Het Japanse bedrijf zou namelijk hebben besloten om al in maart te stoppen met de productie van de Dreamcast. Het bericht verscheen voor het eerst op de Japanse business-site Nikkei Net Interactive en nadat het was opgepikt door onder meer Gamers.com en MCV UK verspreidde het nieuws zich als een lopend vuurtje door de gameswereld. Sommige sites - zoals GameSpy - laten de koppen boven hun artikelen nog eindigen met een vraagteken. Voor de meeste journalisten is er echter geen twijfel meer mogelijk: de Dreamcast gaat verdwijnen en Sega is straks alleen nog een software-ontwikkelaar voor haar voormalige concurrenten. Ook Reuters bouwde geen enkel voorbehoud in haar berichtgeving. Volgens de Japanse bron stopt Sega eind maart al met de productie van de Dreamcast. De console wordt nog gepromoot totdat de voorraad op is, maar daarna gaat het Japanse bedrijf zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van games. Nikkei Net meldt verder dat er bij Sega al vijf PlayStation 2- en twee GameBoy Advance-titels in de maak zijn. Overigens levert het bedrijf in (het fiscale jaar) 2001 nog zo'n honderd nieuwe titels voor de Dreamcast. Eerder op de dag werd al bekend dat Sega games zou gaan ontwikkelen voor Sony's console. De toen eveneens genoemde Xbox kwam in de latere berichtgeving niet meer terug, maar dat ook Nintendo tot Sega's klantenkring gaat behoren is wel nieuw. De oorzaak van de grootscheepse reorganisatie bij de voormalige grootmacht is noodzakelijk door de dramatische financiële positie waarin het bedrijf verkeert. Die situatie werd mede veroorzaakt door de tegenvallende verkoopcijfers van de Dreamcast, volgens de meeste insiders een gevolg van een gebrekkige marketing. Met de kwaliteit van het apparaat is immers niet veel mis, zo is de algemene opvatting. Nadat duidelijk was geworden hoe omvangrijk de problemen bij Sega waren, bleek het bedrijf de laatste maanden veerkrachtiger dan menigeen dacht. Verschillende nieuwe initiatieven werden ontplooid in een ultieme poging het tij te keren. Toen al werd gesuggereerd dat Sega zich meer en meer zou gaan manifesteren als software-ontwikkelaar. Wat later bevestigde het bedrijf zelfs dat de Dreamcast over enkele jaren zou verdwijnen, maar dat de technologie in een verbeterde vorm zou voortleven in andere apparatuur. De aankondigingen en initiatieven van Sega zorgden ook in Europa voor een korte opleving van de console, maar zoals het zich nu laat aanzien heeft het de Dreamcast niet meer kunnen redden. Overigens was Sega in eerste instantie niet bepaald scheutig met commentaar op de berichten. Slechts een enkele site kreeg een wat uitgebreidere reactie dan geen commentaar of we reageren niet op geruchten. Eén van die sites is SegaWeb, dat een kribbige en cynische verklaring van Heather Hawkins van Sega of America optekende. SegaWeb concludeert daaruit dat de spanningen binnen het bedrijf blijkbaar hoog zijn opgelopen, maar sluit optimistisch af met de mededeling dat de Dreamcast ondanks de sombere vooruitzichten nog lang niet dood is. Even later stuurde de Amerikaanse divisie van Sega toch maar een persbericht rond. Daarin werden de geruchten in niet al te harde bewoordingen tegengesproken. Zo werd bevestigd dat er dit jaar nog honderd Dreamcast-games zullen verschijnen, waaruit zou moeten blijken dat Sega de Dreamcast ook in de toekomst blijft ondersteunen. Bovendien gaf Sega of America aan dat het moederbedrijf nog geen officiële verklaring heeft afgelegd over de toekomst van haar console en ook niet over de ontwikkeling van software voor andere uitgevers. Volgens Computer and Video Games is de kogel echter al door de kerk: Sega pulls out of hardware market: CONFIRMED.