Garriott, die vorig jaar al vertrok bij Origin, ziet het einde van zijn voormalige studio met lede ogen aan. Tegelijkertijd ziet de legendarische spellenmaker zijn kans schoon en zint hij op een opvallende comeback. Toen Richard Garriott een jaar geleden het door hem opgerichte Origin verliet, kwam hij met eigenaar Electronic Arts een niet-concurrentie-verdrag overeen. Daarin beloofde Garriott dat hij voorlopig geen activiteiten zou ontwikkelen die commercieel gezien schadelijk zouden kunnen zijn voor het softwarebedrijf. Vervolgens verdween Lord British in de anonimiteit, maar nu het contract afloopt en Origin in puin ligt, is hij er als de kippen bij om de stukken te verzamelen en de zaak weer aan elkaar te lijmen. Dat maken we tenminste op uit een kort interview met GameSpy, waarin Richard Garriott zinspeelt op een terugkeer in de gamesindustrie. Volgens Lord British is het doek voor het Texaanse Origin wel zo'n beetje gevallen, na het afblazen van Ultima Online 2 en een aantal andere projecten. "Dat doet natuurlijk pijn, want het gaat om een bedrijf dat ik zelf heb opgericht en twintig jaar lang heb geleid. Ook triest is het feit dat 85 van mijn beste vrienden [door Electronic Arts] zijn ontslagen." Daarmee refereert Garriott aan de komende reorganisatie bij EA, die een nog onbekend aantal medewerkers hun baan gaat kosten. Maar zoals Johan Cruijff ons al leerde: Ieder nadeel heb z'n voordeel. En dus zouden de problemen bij Electronic Arts wel eens tot een versnelde comeback van Richard Garriott kunnen leiden. "Het niet-concurrentie-contract loopt over acht dagen af, terwijl ik al aan het brainstormen ben over mijn terugkeer in de gamesindustrie en het team dat ik daarvoor nodig heb", aldus de ervaren spellenmaker. Zijn voormalige collega's van Origin passen perfect in die plannen, zo denkt Garriott. "Ze waren de besten en ik weet dat ze zich erg betrokken voelden bij hun werk. Nu ik weer de kans krijg om een eigen team op te bouwen, wordt het dus tijd om eens met mijn vrienden om de tafel te gaan zitten. Zij zijn op zoek naar nieuwe bezigheden, net op het moment dat ik dat ook doe. Dat kan dus nog leuk worden." In hetzelfde artikel komen ook twee anonieme werknemers van Origin aan het woord, die hun ongenoegen uitspreken over EA's beslissing om de ontwikkeling van Ultima Online 2 stop te zetten. "Electronic Arts heeft de strijd op de MMORPG-markt opgegeven", zegt een van hen. "Ze hebben opnieuw voor de korte termijn gekozen, en dat gaat ze op de lange termijn flink opbreken." Een collega stelt verbitterd vast dat het online-rollenspel al zo goed als klaar was. "Je kunt zelf wel bedenken hoe ik over de hele zaak denk", zo voegt hij eraan toe.