Er is tegenwoordig erg veel content te vinden op het internet, kwalitatief en minder kwalitatief. Wanneer jij je product of dienst aanbiedt via het internet, wil je wel dat jouw content vindbaar is.

Het belang van goede links naar jouw content is dan ook groot. Zonder goede (handmatige) linkbuilding wordt jouw content moeilijk of zelfs niet gevonden.

Met goede links bouw je aan jouw naamsbekendheid en vinden mensen jouw product of dienst beter in de zoekmachines. Met goede links dus betere SEO.

Waarom investeren in goede links?

Er zijn verschillende redenen waarom je zou moeten investeren in goede links. Hieronder een aantal redenen:

  • Al eerder genoemd en de belangrijkste reden: je wilt dat jouw content wordt gezien als dé content die getoond moet worden aan gebruikers. Goede links laten Google zien dat jouw content relevant is en dus hoog in de zoekresultaten moet worden getoond.
  • Goede links dragen voor 40% bij aan jouw plek in de zoekmachines.
  • Goede links zorgen voor meer traffic van en naar jouw website.
  • Met goede links bouw je aan je merk, je naamsbekendheid.
  • Links verzamel je door met andere bedrijven samen te werken en zo bouw je dus een relatie op met andere bedrijven, een netwerk.

Zorg voor kwalitatieve backlinks

Het is dus van belang dat veel bedrijven met hun website naar jouw website linken. Doen ze dat, dan ziet Google dat als een aanbeveling en neemt jouw website op in zijn zoekplatform. De backlinks die je verzamelt moeten wel kwalitatief zijn.

Onder kwalitatief verstaat Google dat de links zijn van echte bedrijven en relevant zijn voor jouw business. Verzamel jij backlinks van spam-websites of directories, dan merkt Google dit gelijk op en ontvang je soms zelfs een penalty. Bouw dus een natuurlijke linkstructuur op, dat draag bij aan betere SEO.

Hebben die bedrijven ook nog veel autoriteit, dan deel jij daarin mee. Google kijkt bij de backlink namelijk ook naar de reputatie van de webpagina waar de link op staat. Wanneer je een backlink ontvangt van een pagina op een website die helemaal geen sterke reputatie heeft, dan zal dat weinig impact hebben op jouw SEO.

Google wil daarnaast weten wat een link naar een andere website precies vertegenwoordigt. Daarom bestaan kwalitatieve backlinks uit een stuk relevante tekst en is het niet handig om te linken met bijvoorbeeld woorden als "klik hier".

Zorg er verder voor dat de anchor tekst van de verschillende links verschilt. Vermijd daarbij over- optimalisatie van de anchor tekst. Google Penguin straft dit af en dat bemoeilijkt weer jouw vindbaarheid.

Ook belangrijk is de titel van de link, het alt attribuut. Deze titel bevat tekst die passend is bij de informatie van de daarbij behorende pagina. De titel draagt bij aan je vindbaarheid voor die combinatie van woorden.

Je weet nu hoe kwalitatieve backlinks eruitzien en tot stand komen, maar nu moet je ze nog verzamelen...

Zo verzamel je backlinks

Het verzamelen van backlinks, linkbuilding, kost tijd. Het is een continu proces, dat om een beredeneerde aanpak vraagt. Je kunt op verschillende manieren goede backlinks verzamelen:

[h3]1. Start met gastbloggen[/h3]

Voor het verzamelen van backlinks is het interessant om gastblogger te worden op andere websites. Elke website kan wel inspirerende teksten gebruiken. Via iemand anders zijn website ontvang je niet alleen goede backlinks, maar bereik je ook nog een nieuwe doelgroep en bouw je aan je naamsbekendheid.

Uiteraard is het aan te raden om artikelen te publiceren op aanverwante websites van bedrijven die relevant zijn voor jouw product of dienst. Zulke bedrijven zijn vaak erg blij met jouw content: een win-win situatie dus.

Wanneer je wilt weten welke blogsites er allemaal zijn binnen jouw vakgebied of markt, kun je gebruik maken van Google Blogsearch. Vaak vind je ook al snel platformen voor ondernemers en bedrijven door even de zoekmachines te raadplegen ;D.

[h3]2. Meld je aan op startpagina's[/h3]

Zorg wanneer jij je bedrijf aanmeldt bij een startpagina, dat de startpagina wel relevant is voor jouw business. Startpagina's met heel veel linkjes zijn vaak niet erg waardevol, zij geven maar in beperkte mate autoriteit mee aan de link. Voorbeelden van startpagina's zijn startpagina.nl, startgids.nl en snelstarten.nl.

[h3]3. Maak gebruik van persberichten[/h3]

Een andere manier om backlinks te verkrijgen is artikel marketing. Hierbij publiceer je artikelen met waardevolle content over jouw business op allerlei plekken op het internet. Uiteraard link je vanaf die plek naar jouw website. Je zorgt hiermee niet alleen voor ideale backlinks, je genereert ook meer verkeer naar jouw website. Let er wel op dat de websites waarop je artikelen publiceert relevant en waardevol zijn.

[h3]4. Zorg voor persberichten[/h3]

Met persberichten zorg je niet alleen voor publiciteit, maar ook voor het verkrijgen van backlinks. In dat persbericht kun je namelijk prima wat backlinks opnemen. Het is wel de kunst om de juiste balans te vinden, je wilt niet dat lezers je persbericht ervaren als spam.

Een bijkomend voordeel is dat sommige persberichten nog wel eens doorgestuurd worden naar andere nieuwssites. Zo verkrijg je dan dus nog meer backlinks.

Persberichten kun je betaald of gratis plaatsen. Voorbeelden van sites voor persberichten zijn persberichten.com, nieuwsbank.nl en emea.nl.

[h3]5. Haal backlinks uit sociale media[/h3]

Google vindt links vanuit social media ook belangrijk voor het bepalen jouw ranking. Je verkrijgt backlinks door jouw social media kanalen als Twitter, Facebook of LinkedIn te koppelen aan je website.

Het is van belang dat je niet uit een enkel social media bericht een paar links krijgt. Wanneer je per blogbericht op social media kanalen een paar tweets of likes ontvangt is dit wel effectief. Google inventariseert regelmatig de links die jij verkrijgt vanuit sociale media platformen, daar ligt dus een kans voor jouw linkbuilding.

Vergeet interne linkbuilding niet!

Links hoeven niet alleen te komen van externe websites, intern kun jij ook links gebruiken. Goede interne linkbuilding draagt bij aan een betere navigatie, een heldere website structuur en verdeelt de autoriteit binnen je website.

Interne links hebben dus invloed op je ranking. Wanneer je bepaalde pagina's meer autoriteit meegeeft door een interne link te gebruiken, hebben deze een grotere kans hoger te scoren in Google.

Jouw homepage heeft waarschijnlijk de meeste backlinks en is daardoor een waardevolle pagina voor jouw ranking. Deze pagina heeft veel autoriteit en geeft dat in delen weer door aan de pagina's waar je intern verder naartoe linkt. Het is goed om je er bewust van te zijn dat je die autoriteit wel goed verdeeld.

Eén of twee interne links ontvangen nog 50 tot 100% van de autoriteit, links die veel dieper in jouw sitestructuur staan hebben veel minder linkwaarde. Belangrijke content die vindbaar moet zijn in de zoekmachines moet dus niet diep weggestopt zijn in de sitestructuur.

Bouw met linkbuilding aan goede SEO

Maak dus een goed linkbuilding plan. Doe dat zelf, of betrek een betrouwbaar SEO bureau hierbij. Neem de mogelijkheden voor kwalitatieve backlinks en je interne linkstructuur onder de loep en bouw zo aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines.