Internet Profiles Corporation baseert zijn bevindingen op het aantal unieke gebruikers dat in een periode inlogt op een vast aantal populaire sites. Zestien homepages behoren tot de veertig websites die de meeste advertenties verkopen, zoals CNet, Yahoo, Lycos, Netscape, Excite, ZDNet, Pathfinder e.a.. Acht vallen er buiten die categorie en worden in verschillende rubrieken gekozen: navigatie & indexen, games & entertainment, technologie-nieuws en IT, zakennieuws en algemeen nieuws en informatie. I/Pro gaat voortaan iedere maand een indexcijfer publiceren van het dataverkeer op het Internet, net als de effectenbeursen iedere dag hun index bekend maken (de Dow Jones van Wall Street, de AEX-index in Amsterdam). Op 1 januari begon de index op 100 punten. Op 1 oktober was de Nielsen I/Pro Web Index (NIWI) gestegen tot 200. Vanwege de complexiteit van de berekeningen duurt het een maand of twee voordat de index van een bepaalde maand kan worden vastgesteld. I/Pro is onderdeel van het marketingbureau Nielsen, dat in de Verenigde Staten een naam heeft gevestigd met kijk- en luisteronderzoeken. Het nieuwe bedrijf heeft begin deze maand nog een concurrent overgenomen, NetCount LLC, om zijn positie te versterken. Op de wijze waarop I/Pro zijn index berekent valt wel iets af te dingen. Het is de vraag of de uitverkoren websites waarop druk wordt geadverteerd een goede graadmeter zijn voor de totale drukte op het World Wide Web.