Hippo heeft nu nog vooral klanten in Nederland en in mindere mate in Europa. De overname moet de firma aan groei in de Amerikaanse markt helpen, vertelt commercieel directeur Jeroen Verberg.

"Er waren wel wat gebruikers in de VS, maar om daar echt door te kunnen groeien, merk je dat je daar een presence moet hebben."

"We verwachten veel van Amerika omdat de cms-markt daar minder ver ontwikkeld is dan je zou denken."

Open source

De Hippo software wordt uitgegeven onder de Apache open source licentie. In Nederland concurreert de onderneming vooral met Tridion en GX, die beide een gesloten pakket aanbieden. Hippo rekent ondermeer ANWB, ICTU en ABN-Amro tot zijn klanten.

Dankzij de open source licentie biedt Hippo een grotere transparantie, bepleit Ververg. Zo kunnen klanten bestaande systemen eenvoudig integreren in hun het cms. Bij gesloten concurrenten komt daar vaak maatwerk aan te pas waardoor er een vendor lockin ontstaat.

Hippo is winstgevend en telt 35 werknemers, waarvan zo'n 20 ontwikkelaars. Door de overname in Amerika komen er 10 werknemers bij.

Financiële details van de overname zijn niet bekendgemaakt.