Microsoft claimde een tijdje geleden dat steeds meer mensen switchen van een Mac(Book) naar een Surface. Dit was wellicht ondenkbaar in 2012 en 2013 toen het bedrijf kwam met de Surface RT en de Surface Pro. De RT had een aangepaste (gestripte) versie van het "gehate" Windows 8 en de Surface Pro was simpelweg te duur voor de hardware die je kreeg.

In een zee van notebooks die allemaal strijden om "de platste", snelste en lichtste te zijn kwam de Surface als lompe mix van tablet en laptop naar voren en mensen vonden het niks. RT-gebruikers klaagden over de gelimiteerde functionaliteit en stapels bugs terwijl Surface Pro-gebruikers gedwongen waren een hoge prijs te betalen alleen maar om Windows RT te ontwijken. Sterker nog, de Surface RT deed het zo slecht dat Microsoft 900 miljoen dollar afschreef op de lijn om het apparaat voor een zacht prijsje te dumpen.

Deze flop deed sommige mensen zelfs afvragen of dit het begin van het eind was voor Microsoft. Het zag er misschien slecht uit voor de softwarereus in 2013, maar in 2016 lijkt Microsoft steeds beter te luisteren naar de klachten van consumenten. Het bedrijf lijkt een balans te hebben gevonden tussen diens visie en de wil van de consumenten, en het werkt. Microsoft lijkt weer wat populairder te worden en komt uit met producten die niet simpelweg concurrenten imiteert, maar een eigen weg inslaat en bestaande concepten verbetert.

Apple's identiteitscrisis

Het is tegenwoordig steeds lastiger uit te leggen voor wie Apple producten maakt. Vroeger leek het bedrijf zich vooral te richten op moderne creatieve professionals, maar tegenwoordig is dat niet meer meer zo zeker. Apple's nieuwe apparaten lijken zich steeds meer te richten op een low-tech publiek of mensen die van nieuwe tech houden maar niet geïnteresseerd zijn in specs. Zij willen gewoon een betrouwbaar, makkelijk te gebruiken apparaat dat gewoon werkt.

Maar hoe zit het dan met de originele fanbase (de creatieve sector) die high-performance en cutting edge features nodig hebben? Apple geeft deze groep niet echt veel keuze en dat wordt pijnlijk duidelijk. Op dit moment heeft de nieuwste Surface Book betere prestaties dan de nieuwe MacBook Pro en Microsoft's Surface Studio lijkt nu ook een krachtiger alternatief te zijn voor Apple's desktops, en ze hebben nog een touchscreen ook. Als klap op de vuurpijl heeft het bedrijf een grote update in de pijplijn staat om de creatievelingen naar zich toe te trekken. De Creators Update.

Apple's nieuwste innovatie is een MacBook Pro met een Touch Bar. Deze strip vervangt de functietoetsen en het scherm verandert op basis van de instellingen en apps die je op dat moment gebruikt. Het is een coole feature en zeker bruikbaar, maar de achterliggende gedachte is nogal verwarrend. Als de iPad Pro moet concurreren met hybride notebooks als de Surface Pro 4, maar Apple denkt dat gebruikers geen touch-schermen willen, is de iPad Pro dan niet gewoon een reuze iPad?

Microsoft focust zich op touch-gebaseerde input. Zelfs goedkopere mid-range pc's hebben tegenwoordig de optie om uitgerust te worden met een aanraakgevoelig scherm. De twee bedrijven hebben hun eigen kijk op het touchscreen-verhaal. Microsoft heeft wat dat betreft meer te bieden. Als je een notebook wilt die soms een tablet moet zijn, of een tablet die soms een notebook moet zijn, hoef je maat één apparaat aan te schaffen in plaats van twee.

Microsoft heeft zich gefocust op een familie van Surfaces die een grotere groep gebruikers moet aanspreken. De lower-end Surface 3, een handig apparaat voor gebruikers die alleen maar internetten, tekstverwerken en simpele apps gebruiken, De Surface Pro 4, het krachtigere broertje voor gebruikers die het zwaardere werk doen en de Surface Book en Surface Studio, voor high-end gebruikers die het echte zware werk verrichten als video editing.

De Surface in de aanval

Microsoft lijkt de aanval in te zetten en doet nu met Apple wat het bedrijf uit Cupertino de afgelopen decennia deed met het bedrijf uit Redmond. De producten van Apple neerzetten als ouderwetse, achterhaalde, gelimiteerde producten.

Daarnaast pusht het bedrijf de Surface-computers ook nog eens in films, series en sportevenementen om de bekendheid te vergroten.

Het ziet er naar uit dat in, elk geval op desktop en laptopgebied, Microsoft de smaak te pakken heeft. Het is de vraag of Microsoft dit vast kan houden en genoeg marktaandeel van Apple kan snoepen voordat het bedrijf uit Cupertino terugslaat. (Tim Cook heeft inmiddels laten weten te werken aan nieuwe desktops).

We zullen het zien in 2017