De populaire dating-app Tinder gebruikt gezichtsherkenningstechnologie van Amazon Web Services (AWS) om het koppelagoritme van betalende gebruikers te verbeteren. Dat legde Tinders ontwikkelchef Tom Jacques vorige week uit op Amazon-congres re:Invent. De app gebruikt nu het deep-learning-algoritme AWS Rekognition om kenmerken van gebruikers te identificeren aan de hand van de 10 miljard foto's die worden geüpload.

Foto primaire databron

"De uitdaging ligt in het begrijpen welke leden gebruikers willen zien, met wie ze matchen, wie ze chatten en welke content we kunnen laten zien en wat de beste manier is om het aan je te presenteren", aldus Jacques. Tinder verwerkt dagelijks 40 terabyte aan data in de analytics en ML-systemen om matches te maken en dat draait op clouddienst AWS.

De primaire databron voor het koppelalgoritme is de foto, zegt de ontwikkelbaas. "Dat zien we in de data: hoe meer foto's je hebt, hoe hoger de kans is dat je matcht." Als een gebruiker Tinder neemt, wordt in de regel een set foto's geüpload en een korte bio geschreven, maar Tinder ziet dat mensen steeds vaker de bio negeren en enkel foto's uploaden. Dat betekent dat het datingbedrijf op zoek moest naar een manier om de foto te minen voor gegevens die kunnen worden gebruikt voor het koppelalgoritme.

Met Rekognition kan Tinder deze miljarden foto's voorzien van tags die een persoonlijkheidseigenschap aangeven, bijvoorbeeld iemand met een gitaar als 'muzikaal' of 'creatief' of iemand in klimuitrusting als 'avontuurlijk'.

Taggingsysteem voor aanbevelingen

Tinder gebruikt deze tags om gebruikersprofielen te verrijken, samen met gestructureerde data als onderwijs- en werkinformatie en ongestructureerde ruwe tekst. Daarna extraheert Tinder achter deze schermen al deze informatie om het in een dienst in te voegen die het bedrijf in staat stelt om batches online te verwerken en te beheren. "We gebruiken deze informatie en voeren het in bij ons taggingsysteem om te bepalen wat we belichten voor elk profiel."

In het kort geeft Rekognition Tinder de optie om "te zien wat er in deze foto's zit op een schaalbare, nauwkeurige manier die voldoen aan onze privacy- en beveiligingseisen", zegt Jacques. "Onze data-scientists kunnen deze features gebruiken om geavanceerde modellen te ontwikkelen die helpen om Tinders complexe problemen op grote schaal op te lossen."

"Privacy is voor ons ook belangrijk en met Rekognition hebben we aparte API's om toegang te krijgen tot enkel de features die we willen. Door op Rekognition te bouwen kunnen we onze tag-dekking meer dan verdubbelen."

Top Picks

Premium-gebruikers krijgen ook de Picks-feature en die geeft Gold-gebruikers voor zo'n 16 euro per maand en gecureerde feed met potentiële matches van "hoge kwaliteit". Alle gebruikers krijgen één Pick per dag, maar een Gold-gebruiker kan op elk gewenst op een diamantpictogram tikken om een set van Top Picks te krijgen, die dagelijks wordt ververst.

"Om dit te leveren voeren we een query uit op de recommendation-cluster, dezelfde onderliggende technologie die onze herkennings-engine aanstuurt, maar we kijken naar de resultaten die gebruikers proberen te bereiken en maken gepersonaliseerde hoge-kwaliteitsmatches", aldus de ontwikkelchef. "Met Top Picks zien we veel meer engagement dan met onze normale aanbevelingen en we zien een toename van 20 procent met deze tags op profielen."

Toekomst

Verder kijkend zegt Jacques dat hij de nauwkeurigheid van het model wil verbeteren, hiërarchische data wil toevoegen om content te categoriseren en bounding boxes gebruiken om objecten in foto's te begrijpen en in te zien hoe ze worden gebruikt. "We kunnen dit gebruiken om echt diep in te gaan op wat er gebeurt in de levens van onze gebruikers en een betere dienstverlening te leveren."