"Beide bedrijven zullen erg goed moeten uitleggen hoe zij in de toekomst verder gaan," vertelt analist Charlene Li van Forrester Research in een reactie op het terugtrekken van Microsoft's overnamebod. Daarbij is het nu vooral aan Yahoo om te bewijzen dat een zelfstandig voortbestaan inderdaad de beste optie is.

"Voor Yahoo is nu het moment aangebroken om zich te bewijzen," zegt Greg Sterling van Sterling Market Intelligence. "Yahoo's management heeft duidelijk aangegeven dat het zelfstandig willen blijven. Die kans krijgt het nu."

Op de korte termijn moet Yahoo vooral zijn aandelenkoers in de gaten houden. Na het overnamebod van Microsoft schoot die koers omhoog. Wanneer de beurzen in Amerika op maandag open gaan, zal blijken hoe de financiële markten de terugtrekking van Microsoft's bod interpreteren. Bij een fikse daling kan Yahoo opnieuw een overnamedoelwit worden.

Rechtszaken

Maar zelfs als de koers standhoudt is de kans groot dat aandeelhouders een serie rechtszaken tegen de internetonderneming aanspannen. De beschuldiging zou dan kunnen luiden dat Yahoo onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de aandeelhouders.

Naast het koersverloop zal Yahoo de handen vol hebben om alle plannen en ambities van de afgelopen maanden uit te voeren, en daarmee zijn onafhankelijk bestaansrecht te bewijzen.

Financieel analist Clayton Moran van de Stanford Groep ziet de kansen voor Yahoo somber in. "Yahoo heeft een kans gemist. We verwachten dat de aandelenkoers fors zal dalen," zegt Moran.

"De beste optie voor Yahoo was een verkoop aan Microsoft. Als zelfstandige firma heeft Yahoo alleen maar marktaandeel verloren en had moeite om zijn omzet te vergroten. Wij verwachten dat deze trends zich in de toekomst zullen voortzetten."

Microsoft's visie

Maar niet alleen Yahoo houdt aan de mislukte overname een hoop problemen over. Nadat Microsoft lange tijd heeft bepleit dat Yahoo van essentieel belang was voor de uitbouw van zijn internetdivisie, moet de firma nu uitleggen hoe deze zelfstandig zal groeien.

Li adviseert daarbij dat Microsoft niet langer moet proberen om Google bij te benen. "Die wedstrijd is voorbij. Google heeft gewonnen," zegt Li. Microsoft zou zich bijvoorbeeld kunnen toeleggen op een platform dat een combinatie van tekst- en banneradvertenties aanbiedt. Een goede synergie zou daar voor adverteerders extra waarde kunnen creëren.

Google heeft met de overname van DoubleClick weliswaar de bannermarkt betreden, maar moet die nog goed leren kennen. "De markt voor display-advertenties is een oud netwerk van bureautjes, creatievelingen en mediamensen die elkaar al jaren kennen," bepleit Li. "Yahoo en Microsoft hebben zich daar de afgelopen tien jaar al moeten bewijzen."

Koopjesjacht

Gartner-analist Allen Weiner voorspelt bovendien dan Microsoft op zoek gaat naar andere overnamekandidaten die net als Yahoo diensten, producten en technologie bieden waarmee Microsoft online verder kan groeien. "Ik verwacht dat Microsoft agressief op koopjesjacht gaat."

Daarbij zouden AOL en de internetdivisie van News Corp, waar ook MySpace onder valt, mogelijke overnamekandidaten kunnen zijn; evenals ValueClick, CNet en Facebook, schreef Moran eind April in een rapport.

Weiner wijst daarnaast op videoplatforms zoals Brightcove of ExtendMedia, en de online berichtendienst Twitter. Wat Microsoft ook doet, hij verwacht snel vuurwerk: "Ik denk dat Microsoft snel moet bewijzen dat de afwijzing door Yahoo geen grote tegenslag is."