Je komt zelden verhalen tegen van bedrijven die precies vertellen welke soort werknemer ze eigenlijk niet willen hebben, maar in een boek (How Google Works) dat Eric Schmidt, topman van Google, onlangs schreef komt expliciet naar buiten voor welke mensen bij Google geen ruimte is. Vrij openhartig en duidelijk omschreven doet Schmidt een boekje open over het personeelsbeleid. Ditmaal dus geen verhaal over naar welke talenten Google op zoek is, maar welke personen ze kwijt willen.

Boefjes. Google wil geen boefjes. Maar wat zijn dat dan, die boefjes? "Ze liegen, bedriegen en nemen de credits voor andermans werk", citeert Business Insider uit het boek. En ze "lekken" informatie, naar media, naar andere bedrijven, naar iedereen.

Google jaagt op de boefjes

Schmidt zegt dat Google voortdurend op jacht is naar boefjes in het bedrijf. Want, zoals topman Jonathan Rosenberg zegt, te veel boefjes verlammen een bedrijf. Ze gedragen zich zo beroerd dat ze goedwillende werknemers wegjagen. Het voorkomen van een te grote "boefjesdichtheid" is cruciaal, vindt hij. "Als je meer dan een paar van die boefjes hebt, willen mensen op een gegeven moment niet meer naar het werk gaan in de morgen."

Boefjes kunnen volgens het boek vooral worden herkend aan de arrogantie die ze ten toon spreiden. Ze zijn slordig, egoïstisch en missen integriteit. Maar ook is het oppassen voor de slimme ontwikkelaars, ooit zeer bescheiden maar uiteindelijk onuitstaanbaar doordat ze zijn gaan denken dat zij de enigen zijn die de grootste uitvinding ooit in handen hebben.

Jaloers op een collega? Je bent een boefje! Het verkopen van iets dat de klant niet nodig heeft? Boefje!