In de Verenigde Staten is junkmail altijd al een veel groter probleem dan in Europa, maar de top is nog lang niet bereikt. Dit blijkt uit een onderzoek van Brightmail, een bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in mailfiltering.

Dit jaar is de hoeveelheid verstuurde spam vervijfvoudigd, aldus Brightmail, dat uiteraard baat heeft bij een dergelijke uitkomst. Het gaat hierbij om ongevraagde mailtjes die bij de Amerikaanse providers terecht komen. Hoeveel post daadwerkelijk de postbussen van de internetters bereiken, vermeldt het onderzoek niet. Zoals bekend wordt veel gebruik gemaakt van filters om mail te weren.

Spammers zijn echter steeds handiger om deze filters te omzeilen. Daarbij komt nog dat het versturen van reclame via de elektronische weg zeer goedkoop is. Het versturen van spam is aan regels gebonden, maar in de praktijk blijkt het moeilijk de afzender te achterhalen.

Ongeveer 40 procent van de spamberichten tracht het een of andere product onder de aandacht te brengen. Andere topcategorieën zijn financiële 'adviezen', gezondheid en porno.

Als er – ondanks filters – toch vervelende berichten als 'Win 50.000 gulden met één muisklik' de postbus komen binnenzeilen, is het devies van Brightmail: agressief optreden en terugmailen. Andere kenners betwijfelen echter of dit enig positief effect heeft. Zij zien meer in gespecialiseerde diensten als van bijvoorbeeld Spamcop. Hierbij worden ook klachten naar de ISP verstuurd.