Dit jaar zullen online winkels een recordomzet draaien, zo schrijft The New York Times. De records van het vorig jaar zullen volgens kenners gemakkelijk worden gebroken. Hierbij wijzen zij naar de eerste drie weken van november, toen goede resultaten werden geboekt. Bijna alle marktonderzoekers hebben hun verwachtingen voor het in de VS cruciale feestseizoen naar boven bijgesteld. De belangrijkste voorzien groeicijfers van minimaal 10 procent ten opzichte van het vorig jaar. Overigens zullen ondanks deze fraaie percentages de online kerstbestedingen in Europa dit jaar voor het eerst iets hoger zijn dan in de VS.

Hardware

Zaken als speelgoed en juwelen deden het in november met name goed. De verkoop van hardware groeide echter nauwelijks. Veel webwinkels hebben vorige maand alle zeilen bijgezet om topomzetten veilig te stellen. Zo kwam een groot aantal met acties waarbij geen bezorgkosten in rekening worden gebracht. Eerder investeerden de grote Amerikaanse online winkels al zwaar in hun distributiesysteem. De angst voor te late leveringen zit er na het debacle van 2000 namelijk nog altijd goed in, toen veel online bestelde presentjes pas in het nieuwe jaar werden bezorgd en de Amerikaanse kerstbomen er akelig kaal bijstonden.