De finale van Microsofts programmeerwedstrijd voor studenten vond gisteren plaats in de Rembrandtoren in Amsterdam. Vijf team streden naar de eerste prijs, bestaande uit een geldprijs en een trip naar Parijs, waar het winnende team op 4 juli Nederland mag vertegenwoordigen tijdens de wereldwijde finale. Meer dan 400 studenten vanuit de hele wereld komen daar bij elkaar om de hoofdprijs te winnen.

Maarten-Jan Vermeulen, die namens Microsoft het evenement in Nederland coördineert, haalde speciaal voor de Nederlandse finale Global Academic Director Emanuele Ognissanti van Microsoft, naar Nederland. Dat stelde de finalisten voor een extra uitdaging: ze moesten hun project in het Engels presenteren.

De Nederlandse winnaar werd Four Elements van de Hogeschool van Rotterdam. Dit team had een milieugame voor kinderen ontwikkeld met de naam Guardian of Eden, geschikt voor pc en Xbox360. Al bij de halve finale in Delft maakte het team indruk door in weinig tijd een volledig functionerende game te ontwikkelen met behulp van XNA Frameworks 2.0, waarbij de gamesengine zelf was ontwikkeld.

Milieubewust

Teamlid Nick Joore: "Wat we met deze game willen bereiken, is dat we een jonge doelgroep willen aanspreken om milieubewuster te laten denken. Bijvoorbeeld: mensen gooien veel te veel rommel op straat, de kraan wordt veel te lang aangezet. Al dat soort problemen laten we zien in onze game." In Garden of Eden gaat de speler aan de slag om de natuur te herstellen.

Joore: "De Garden of Eden weerspiegelt de natuur van de hele wereld. Als het daar slecht is, is het in de rest van de wereld ook slecht. Als je het daar goed maakt, is de rest van de wereld ook goed. Wat je moet doen, is dat je vier planten die voor de vier elementen staan moet terugbrengen naar de Garden of Eden. Daarmee is de natuur hersteld. Met behulp van een zaklamp kun je bepaalde puzzels oplossen en mensen die je tegenkomt helpen. In het begin van de game is de wereld mistig en grauw, de rivier is vervuild en er zijn geen vogels en geen vlinders." De spelers zien meteen dat hun acties effect hebben.

Toch zag Joore zijn team niet als de gedoodverfde winnaar: "Ik heb het idee dat we maar op het nippertje hebben gewonnen van ViaMobili. Dat team heeft een idee dat meteen geïmplementeerd kan worden en vanaf dag één een oplossing biedt. Wat wij doen, met educatie van jonge kinderen, is pas op langere termijn te meten." ViaMobili, een team van de Universiteit van Tilburg en de TU Eindhoven, bedacht een mobiliteitsconcept voor vervoer op maat. Gebruikers kunnen daarmee bepalen hoe ze het meest verantwoord een bepaalde reis kunnen afleggen.

Parijs

Nick Joore zal in Parijs de presentatie van het team verzorgen. Hij is het enige teamlid dat niet aan de Hogeschool van Rotterdam studeert, maar bezig is met de opleiding student Communication & Multimedia Design aan de Avans Hogeschool in Breda. Vanuit Rotterdam kregen de studenten goede begeleiding en kregen ze ook de mogelijkheid om hun werkzaamheden te compenseren met studiepunten.

De hogeschool denkt met de deelname aan de Imagine Cup en met de publiciteit die dit oplevert belangstelling te kunnen wekken voor de game-opleiding die ze aanbiedt. Toch had het studententeam tijdens de finale in Amsterdam nog een extra verrassing voor de begeleiders verborgen gehouden: een complete lijn Guardian of Eden-merchandise, compleet met t-shirts en sleutelhangers.

Jurylid Maarten-Jan Vermeulen is blij dat het Rotterdamse team heeft gewonnen: "Hier kunnen we iets mee laten zien in Parijs. Ik heb er vertrouwen in dat Nederland bij de eerste zes eindigt."