Het initiatief , genaamd Open Market, is ontstaan na een voorstel dat Sony Pictures vorig jaar heeft gedaan, meldt TechCrunch.

Het voorstel viel goed bij de overige filmstudio's en al snel werd besloten om het initiatief industriebreed te ondersteunen. De enige filmstudio's die niet willen meewerken zijn de studio's die verbonden zijn aan Walt Disney. Contentverkopers als Amazon, WalMart en verschillende providers zijn wel aan boord.

Niet van de grond

De online markt voor filmverkoop wil, evenals de muziekindustrie destijds, niet van de grond komen. Één van de redenen hiervoor is het feit dat de verschillende studio's en verkooppunten allemaal hun eigen manier van beveiliging gebruiken, waardoor de gedownloade bestanden niet interoperabel zijn en klanten gebonden zijn aan één formaat en één winkel. Dat is op lange termijn voor niemand gunstig en om die reden is Sony met het Open Market-initiatief gekomen.

Derde partij

Om de interoperabiliteit te kunnen garanderen, ligt de uitvoering van dit plan niet in handen van de filmstudio's of verkooppunten, maar zal er een derde partij worden ingeschakeld. Deze partij zal zorg dragen voor de registratie van apparaten en verkochte/verhuurde films die op die apparaten moeten kunnen draaien. Gebruikers kunnen hun apparaten (pc's, televisies, mobiele apparaten etc) registreren bij deze partij, waarna een filmbestand na aankoop (of verhuur) op ieder van deze apparaten afspeelbaar moet kunnen zijn.

Weinig succes

Om een dergelijk plan te laten slagen is een brede basis noodzakelijk en die basis kan worden geboden door het grote aantal filmstudio's dat zich achter dit plan heeft geschaard. Grote studio's als Fox, Paramount, Sony, Universal en Time Warner hebben toegezegd deel te nemen aan Open Market.

Het is echter niet voor het eerst dat een dergelijk initiatief wordt genomen om de verschillende marktsegmenten op deze manier te verenigen, maar tot dusver is nog geen enkel initiatief geslaagd. Het Coral Consortium dat in 2004 werd aangekondigd leek hoopvol, maar heeft tot op heden niets opgeleverd.

Apple wil niet

Rol daarin spelen filmstudio's als Walt Disney en exploitant Apple van verkooppunt iTunes, die hun medewerking weigerden te verlenen aan Coral. Apple immers z'n eigen Fairplay-DRM en ziet geen reden om dit te wijzigen. Beide partijen nemen ook ditmaal niet mee aan het nieuwe initiatief en hebben zich niet aangesloten bij Open Market. Het is niet bekend of een andere belangrijke leverancier van drm-technologie, Microsoft, het initiatief steunt.