Een grote groep bedrijven presenteerde op electronicabeurs CES een nieuw systeem: Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE). Onder andere mediabedrijven Fox, Warner en Paramount de retailers Best Buy, en Tesco doen mee. Ook softwaremakers Microsoft en Adobe alsook hardwarefabrikanten Cisco en Sony hebben toegezegd de nieuwe drm-standaard te ondersteunen. Gesprekken over de 'digitale kluis' worden al jarenlang gevoerd.

De media- en softwarebedrijven willen een gezamenlijk bestandsformaat, zodat een gekocht filmbestand op zowel een blu-ray speler van Sony als een telefoon van Motorola afspeelbaar is. Ook moet het mogelijk worden om een gekochte film niet alleen als download, maar ook streaming te bekijken. Het motto is 'Buy Once, Play Anywhere'. Aangekochte titels worden in digitale kluis opgeslagen, een online authenticatiedienst die controleert of je recht hebt op de content die je wil zien.

De techniek is nog niet af, maar DECE-president Mitch Singer laat de LA Times weten dat de specificaties naar verwachting binnen een aantal maanden gereed zijn.

KeyChest

Opvallende afwezige in de drm-coalitie is Disney, dat daags na de presentatie van DECE met een eigen systeem op de proppen kwam: KeyChest. Op de CES gaf Disney een demonstratie van de techniek. DECE zit nog in de overlegfase, Disney heeft al een werkend systeem.

Ook bij Disney is het systeem bedoeld om klanten de huidige drm-sores te besparen. Als je een film eenmaal koopt, dan kan je om een platform naar wens (computer, tv, mobiel) bekijken. Disney zegt dat afspraken over het nieuwe format met distributeurs, kabelaars en telco's in een afrondende fase zitten.

Waar Apple, Amazon en Google staan, is onduidelijk. Aangezien Steve Jobs grootaandeelhouder is bij Disney, zou Apple wel eens te porren zijn voor KeyChest. Ook Amazon en Google zouden zich wel eens kunnen aansluiten, speculeert NewTeeVee.