Het aantal Nederlandse breedbandaansluitingen kwam eind juni van dit jaar uit op ruim 2,5 miljoen. Dit is een stijging van 77 procent ten opzichte van juni 2003, ofwel een groei van 1,1 miljoen nieuwe breedbandgebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van Telecom Paper. Wanadoo is op dit moment de grootste aanbieder van breedbanddiensten. De isp, die onlangs aankondigde een eigen adsl-netwerk te gaan opzetten, is de eerste provider met meer dan 400.000 breedbandklanten. Dit is netjes verdeeld onder kabel en adsl. In de top is kabelaar @Home de grote winnaar, met een groei van maar liefst 20 procent (60.000 nieuwe klanten). Hiermee heeft de dochter van Essent 360.000 breedbandklanten. dat is maar iets minder dan de bijna 366.000 van Chello, die nu nog wel de tweede plek bezet. Planet Internet is met 341.000 klanten de grootste adsl-aanbieder, maar verliest terrein ten opzichte van de topdrie. Onder de adsl-aanbieders wist Het Net de grootste groei (30 procent) te realiseren. Deze KPN-dochter heeft nu 138.000 abonnees. Het Net moet nog wel Tiscali (151.000), XS4ALL (147.000) en Zon (144.000) voor zich dulden. De KPN-dochters, inclusief Direct ADSL, vergrootten hun aandeel in de breedbandmarkt tot 26,6 procent.