Door nalatigheid bij @Home lagen de mailadressen van klanten op straat. Het lek is inmiddels gedicht, volgens de gebruikersgroep pas na stevig aandringen. Sinds december verstuurt @Home Nederland een nieuwsbrief waarop ook niet-abonnees zich kunnen inschrijven. Hierin wordt men op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen bij @Home. Verder biedt de gratis brief nieuwtjes over internet. Abonnees van @Home werden vorige maand - zonder toestemming - automatisch op de verzendlijst gezet. Dit zette al veel kwaad bloed onder de gebruikers. De kabelprovider maakt voor de afhandeling en verzending van haar brief gebruik van het bekende en populaire pakket Majordomo. Majordomo is een in Perl geschreven mailinglist-manager die op Unix draait. Over het algemeen voldoet het gratis te gebruiken pakket prima. Voor het rondsturen van nieuwsbrieven moet echter wel een standaard-beveiliging worden ingebouwd. Dit heeft @Home nagelaten, met als gevolg dat de Majordomo-listserver wijd open stond. Met het eenvoudige commando 'who' was het mogelijk de e-mailadressen van alle 12.767 abonnees te achterhalen. [email protected] kwam hier eind vorige week achter. 'Na enig aandringen' werd de klacht van de gebruikersgroep uiteindelijk serieus genomen door @Home. Het lek werd hierna snel gedicht. Lucas Stassen van @Home erkent dat de provider een fout heeft gemaakt. Het gerucht dat @Home pas zou hebben ingegrepen na het dreigement van [email protected] dat de landelijke pers zou worden ingelicht, verwijst Stassen evenwel naar het rijk der fabelen. "Dat klopt niet. De helpdesk heeft adequaat gereageerd." Volgens de gebruikersgroep is het grote probleem bij @Home het onvermogen om te communiceren met de klant. "Alleen de helpdesk heeft contact met de klant. Sommige helpdeskers zijn dusdanig slecht opgeleid dat ze het verschil tussen een bit en een byte nog niet eens weten, laat staan dat ze een goed gesprek kunnen voeren met een klant met meer dan gemiddelde kennis over een serieus probleem", aldus Dennis Piet van [email protected] @Home Nederland is vooralsnog actief in het oosten en zuiden van het land. Kabelabonnees van Castel en Palet Kabelcom hebben voor 89 gulden per maand toegang tot de kabelinternetdienst van @Home.