Essent heeft over heel 2003 een nettowinst van 389 miljoen euro gerealiseerd. Dit is 25 procent meer dan in 2002 toen het bedrijf nog een winst van 311 miljoen euro in de boeken bijschreef. De omzet van de energieleverancier is vorig jaar met 5,9 procent gestegen tot 7,3 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers. Vooral het onderdeel `Kabel' van Essent presteert goed. Dit onderdeel, waar ook de inkomsten van kabelaar @Home onder vallen, zag zijn omzet stijgen tot 379 miljoen euro. Volgens het bedrijf komt dit vooral door `de hogere afzet van breedbandinternet'. Uit voorgaande jaarverslagen blijkt dat dit een trend is die zich al langer voordoet.

Groei

Het belang van @Home en de achterliggende productgroep `Kabel' is de afgelopen jaren namelijk gestaag toegenomen. In 2002 realiseerde dit bedrijfsonderdeel – waar overigens ook kabeltelevisie toe behoort – een omzet van 354 miljoen euro. Het jaar daarvoor was dit `slechts' 272 miljoen, terwijl de omzet in 2000 beperkt bleef tot 219 miljoen euro. Hoewel de omzet van deze divisie de afgelopen jaren fors is gestegen, heeft de internettak jaren verlies geleden.

Noodzakelijke investering

Dit komt vooral doordat de bedrijfslasten van deze afdeling, als gevolg van noodzakelijke investeringen, de afgelopen jaar explosief zijn gestegen. De lasten voor de divisie Kabelcom bedroegen in 2000 net geen 202 miljoen euro. Een jaar later zijn de bedrijfslasten van deze afdeling gestegen tot 298 miljoen euro. Hierdoor scoort Kabelcom een negatief bedrijfsresultaat van 41,7 miljoen euro. Ook in 2002 heeft Essent nog flink geïnvesteerd in zijn kabeldivisie. De bedrijfslasten voor deze afdeling waren toen gestegen tot 336 miljoen euro en leed nog altijd verlies.

Koerswijziging

Volgens Jan Veenstra, voorlichter van de raad van bestuur van Essent, heeft het bedrijf toen ook besloten een andere koers te gaan varen. "In 2002 zijn we fors minder gaan investeren", bevestigt Veenstra. "Ook hierna is terughoudend geïnvesteerd om de injecties terug te kunnen verdienen. Deze keuze werpt nu zijn vruchten af, waardoor we klaar zijn om nieuwe investeringen in het netwerk te doen." "De divisie Kabelcom was tot vorig jaar verliesleidend. Vorig jaar hebben ze echter een substantiële bijdrage geleverd. Dit komt vooral door de sterke groei van kabelinternet."