Dat blijkt volgens de gebruikersvereniging [email protected] uit een test die @Home afgelopen weekend uitvoerde. Zaterdag was er op het normale helpdesknummer een bandje te horen met een verwijzing naar het nieuwe (betaalde) 0900-nummer. De nieuwe helpdesk zal 10 eurocent per minuut gaan kosten. Dennis Piet van [email protected] heeft geen hoge verwachtingen van de eventuele prijsverhoging. "Bij de prijsverhoging van het abonnement werd ook al gezegd dat de dienstverlening zou verbeteren, maar daarvan is ons niks gebleken. De mailservers zijn nog even brak als altijd." "In de overleggen die we hebben met @Home is ons al duidelijk gemaakt dat @Home vindt dat mensen te vaak bellen over allerlei wissewasjes", aldus Piet. "Als er een storing is, loopt de wachttijd dan ook al snel op." "Als ze kunnen garanderen dat de prijsverhoging ertoe leidt dat de wachttijden verkorten en de kwaliteit van de antwoorden verbetert, zijn we er niet per se op tegen. Dat laat onverlet dat 10 eurocent per minuut wel aan de hoge kant is. Als je het lokale telefoontarief vraagt, kun je de onzinbellers er ook zo uitfilteren."

Vooralsnog niet

Volgens @Home-woordvoerder Marieke van Kruiningen is er echter geen sprake van dat de prijs voor de helpdesk van @Home omhoog gaat. "Vooralsnog gaat dat niet gebeuren. We onderzoeken wel de mogelijkheden, maar de plannen zijn nog niet concreet." Van Kruiningen heeft er geen verklaring voor dat bellers naar de helpdesk zaterdag werden doorverwezen naar een 0900-nummer. "Volgens ons is dat onmogelijk. We zijn nu bezig uit te zoeken hoe dit bericht bij [email protected] terecht is gekomen." Update, 10.50 uur: De reactie van Marieke van Kruiningen is toegevoegd.