Diverse topmannen bij Apple zeggen dat ze in eerste instantie geen flauw idee hadden over hoe goed de Ipod het zou doen toen het product werd geïntroduceerd, schrijft The Wall Street Journal. "Niemand had dit ooit kunnen raden", zegt Greg Joswiak, vice-president van de marketingafdeling van de Ipod.

In februari had de Ipod in de Verenigde Staten een marktaandeel van 74 procent op de mp3-spelermarkt, volgens marktonderzoekbureau NPD Group. Joswiak zegt dat het aandeel van de Ipod in Japan meer dan 50 procent is en in Australië meer dan 60 procent.

Het bedrijf geeft aan dat de Ipods nog altijd vooral verkocht worden aan 'eerste' kopers. "Het is moeilijk te bepalen wat het verzadigingspunt is", aldus Philip Schiller, vice-president van de wereldwijde marketing van Apple.

Volgens het bedrijf heeft de Itunes Music Store 2,5 miljard nummers, 50 miljoen tv-series en 1,3 miljoen films verkocht.

Apple heeft de mijlpaal van honderd miljoen Ipods veel eerder bereikt dan concurrent Sony met zijn walkman, die in 1979 werd geïntroduceerd. Sony heeft er bijna veertien jaar over gedaan om honderd miljoen walkmans te verkopen.