Mede-directeur Henkjan de Krijger vindt het "van maatschappelijk belang" om particulieren te beschermen tegen de "verjuridificering" van Nederland. Met zijn bedrijf wil hij op dat terrein een rol spelen die "verder gaat dan het XS4ALL van voor de overname door KPN".

Uit recent onderzoek van ICTRecht blijkt dat een dreigende brief van een advocaat vaak al voldoende is om een blogposting of een account van een auteur offline te krijgen. Punt.nl, het blogplatform van Mijndomein.nl, bleek een van de weinigen die niet ingaat op de verzoeken, en niets offline haalt tot een gerechtelijk bevel.

Laster of smaad

Mijndomein gaf al juridisch advies aan punt.nl-bloggers als er conflicten ontstaan over publicaties op hun weblog. Vanaf vandaag doet de webhosters dit voor alle sites die gehost worden door mijndomein.nl. Dat zijn er volgens hun eigen site op dit moment ruim 263.000. Een extern ingehuurde jurist zal binnenkomende zaken beoordelen en besluiten waar bijstand te leveren. Mede-directeur Henkjan de Krijger: "We gaan natuurlijk niet al onze klanten klakkeloos ondersteunen. Laster of smaad op onze sites willen wij ook niet."

De Krijger verwacht jaarlijks ongeveer tien zaken waarin Mijndomein bijstand zal leveren. "Indien één van onze klanten een dreigbrief van een blaffende advocaat krijgt, dan geven wij de klant juridische of financiële bijstand in dit proces. Wij halen niets offline tot er een gerechtelijk bevel ligt en staan compleet achter onze klanten."

Kritisch over laptop

De webhoster wil vooral mensen bijstaan die zich geen raad weten met brieven van advocaten en uit voorzorg dingen weghalen, omdat ze bang zijn. Of bij eigenaren die bij verstek veroordeeld worden omdat ze niet voor de rechter verschijnen. Als voorbeeld noemt De Krijger een geval van een 20-jarige student die kritisch publiceerde over een bepaalde laptopmaker. "Er was van alles mis met die laptop, en bovendien kreeg hij hele slechte service. Daar schreef die student over op zijn site. Die jongen kreeg dus bij zijn ouders een aangetekende brief van een advocatenkantoor, waarin geëist wordt dat de informatie verwijderd werd. Mensen schrikken enorm van zo'n brief. Dat soort mensen willen wij helpen."

De Krijger benadrukt dat zijn bedrijf de zaken transparant wil behandelen. Op Mijndomeinz.org gaat de hoster in de toekomst een eventueel proces of correspondentie met een advocatenkantoor openbaar maken. Klanten van Mijndomein.nl kunnen zich melden bij de helpdesk van Mijndomein.nl als ze aanspraak willen maken op juridische ondersteuning.