Een aantal zaken is de webhosters een doorn in het oog. De online petitie is toegespitst op vier punten. De whois-infrastructuur moet verbeterd worden, de SIDN moet beter bereikbaar zijn, de zogeheten zonefile moet sneller bijgewerkt worden en de SIDN-deelnemers moeten niet gedwongen worden tot een administratieve rompslomp.

Inmiddels hebben meer dan 120 personen de petitie ondertekend, waaronder meerdere SIDN-deelnemers. Deze personen zijn niet alleen hostingproviders, maar ook particulieren met een nl-domein.

Ben Geerlings van de SIDN onderkent de problemen en zegt hard aan oplossingen te werken: "We gaan de lat hoger leggen." Volgens een reactie op het besloten deel van de website van de stichting is men bezig met een professionaliseringsslag die reeds de eerste helft van 2005 is ingezet. De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is verantwoordelijk voor de uitgifte en registratie van nl-domeinnamen.

Onbereikbaar

De whois-database van de SIDN is erg traag en soms zelfs onbereikbaar, stellen de initiatiefnemers Arnout Veenman en Peter Bax van hostingbedrijven Xcat en Enix. Zij vinden dat een whois-database te allen tijde goed moet functioneren. De bereikbaarheid van de organisatie achter de SIDN laat volgens de hostingpartijen veel te wensen over. Zij willen dat e-mails binnen 36 uur beantwoord worden en telefoongesprekken binnen vijf minuten door een medewerker beantwoord worden. Daarnaast moet de helpdesk buiten kantooruren en in het weekeinde bereikbaar zijn.

De interne administratie moet tevens op orde, zo stellen de ondertekenaars. Brieven en faxen raken te vaak zoek. De SIDN belooft op korte termijn met een structurele oplossing te komen voor de whois-problemen. Ook het moeizame contact met de stichting wordt onderkend. Het komende kwartaal moeten er verbeteringen merkbaar zijn.

Bureaucratie

Het stoort de hostingproviders dat de database met nl-domeinen, de zogeheten namespace, pas na een werkdag is bijgewerkt. Andere partijen werken hun namespace (semi-)realtime bij. De SIDN stelt de namespace momenteel door 'technische beperkingen' niet sneller te kunnen verversen. Vooralsnog onderzoekt de stichting 'de wenselijkheid van frequentere updates.'

Als laatste punt is de papieren administratie voor deelnemers een irritatie. Voor de registratie van een nl-domein, moet een klant een formulier invullen, ondertekenen en terugsturen. "Deze bureaucratische manier van werken met fysieke documenten past niet bij het digitale karakter van domeinregistratie en hosting", schrijven de initiatiefnemers op de website.

Op het forum Webhostingtalk reageren hostingproviders positief op de actie van Veenman en Bax. De frustratie zit diep. "Het is helemaal debiel als je een nl-domein wilt opheffen, daar via een e-mailformulier akkoord voor geeft, en dit vervolgens nog eens per e-mail moet gaan bevestigen. Te gek voor woorden, dat extra werk", zo schrijft een bezoeker.

Deelnemertevredenheidsonderzoek

Ook op dit punt geeft de stichting de ondertekenaars gelijk. De SIDN heeft als doel om het papierwerk af te schaffen. De termijn waarin dat moet gebeuren is vooralsnog onduidelijk. De administratie rond nl-domeinen staat hoog in de lijst van irritaties, zo is gebleken uit een deelnemertevredenheidsonderzoek door de SIDN. "Deze onderzoeken zullen we periodiek houden", aldus Ben Geerlings.

Veenman reageert tevreden op de verklaring van de stichting. "Ik heb vandaag na een seminar een half uur gesproken met Bart Vastenburg (van de SIDN – red.). Ik heb het gevoel dat deze zeer bereid is om te luisteren naar de mening van de verschillende deelnemers, daarom is ook afgesproken om zeer binnenkort een afspraak te maken om goed door te spreken wat voor verbetering vatbaar is, en wat leeft bij de verschillende deelnemers en hosters."