De twee bedrijven verklaarden tegen de Wall Street Journal dat de gebruiker de mogelijkheid krijgt om de uit te printen pagina's naar zijn voorkeur in te delen. Verder doen AOL en HP heel geheimzinnig over hun project. Het uitprinten van webpagina's is vaak een crime. Makers van websites houden vaak geen rekening met de printlust van gebruikers. De printer spuugt na een printopdracht dan ook vaak onnodig veel halfbedrukt papier uit. America Online en HP willen daar een eind aan maken. Site-beheerders die de nieuwe techniek willen gebruiken zullen enige aanpassingen aan hun site moeten doen. Bezitters van HP-printers kunnen dan ook 'profiteren' van een bestelfunctie voor nieuwe printcartridges. Als de inkt bijna op is attendeert de computer de gebruiker en wordt de mogelijkheid geboden online een nieuwe voorraad aan te schaffen. Uit onderzoek van IDC blijkt dat printen, met name in kleur, steeds populairder wordt. In het derde kwartaal van 1999 werd in de Verenigde Staten een recordaantal van 4,8 miljoen kleuren inkjetprinters verkocht, een stijging met 34 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. HP en AOL willen printen van het web vergemakkelijken.