In de brief die vrijdag verstuurd werd, proberen de acht leden van de Raad van Bestuur van HP, die voor de fusie met Compaq zijn, om de tegenstanders over te halen toch voor te stemmen. Met name Walter Hewlett ligt onder vuur. Walter Hewlett, zoon van HP's mede-oprichter Bill Hewlett, en een aantal andere leden van de Hewlett- en Packardfamilie hebben al eerder openlijk laten weten tegen een fusie met Compaq te zijn. Deze 'dissidenten' hebben bij elkaar zo'n 18 procent van de aandelen van HP in bezit. De voorstanders van de fusie benadrukken in hun eerste directe brief aan de 900.000 aandeelhouders dat de overeenkomst met Compaq alleen maar goed is voor Hewlett-Packard. De bedrijfsonderdelen die zich bezighouden met servers, opslag en managementsoftware zullen alleen maar beter gaan presteren, zo menen de voorstanders. HP denkt op jaarbasis zo'n 2,5 miljard dollar te kunnen besparen omdat efficiënter gewerkt kan worden na de fusie. Voor de aandeelhouders is dat goed nieuws, zo meent HP. De besparingen kunnen 5 tot 9 dollar winst per aandeel opleveren.

Openlijke kritiek

In de brief wordt niet alleen de nadruk gelegd op de voordelen van de fusie. Ook krijgt Walter Hewlett er zwaar van langs. 'Walter Hewelett is een musicus en een academicus (…). Hoewel hij lid is van HP's Raad van Bestuur heeft Walter nooit echt in het bedrijf gewerkt of is hij betrokken geweest bij het bestuur van het bedrijf. Zijn motivaties en beslissingen omtrent bepaalde investeringen verschillen waarschijnlijk sterk van uw eigen opvattingen', zo valt te lezen in de brief die HP verstuurd heeft. Vorige week liet Walter Hewlett opnieuw weten dat hij tegen een fusie is. Hij stuurde zelf een brief naar de aandeelhouders waarin hij hen aanspoort tegen de fusie te stemmen. Volgens hem blijft er na de fusie een bedrijf over dat 'minder scherp is en meer problemen kent.' Analisten menen dat HP er niet verstandig aan heeft gedaan Walter Hewlett in de brief zo openlijk aan te vallen. "Na het debacle met elektriciteitsproducent Enron zijn mensen erg voorzichtig geworden met dit soort grote bedrijven. Dit komt over alsof een groot bedrijf zegt: 'We weten het beter dan jij'", zegt Rob Enderle van onderzoeksbureau Giga Information Group.