Op een bijeenkomst in Tel Aviv demonstreerde Hewlett-Packard (HP) gisteren de snelle Inkjet Web Press printer en de weersbestendige Latex Ink.

Latex-inkt

Beide aankondigingen passen in HP's strategie om meer inkomsten te halen uit accessoires als inktcartridges en diensten. Uiteindelijk valt daar meer aan te verdienen dan aan de verkoop van de printers zelf.

Volgens Stephen Nigro van HP kan de op waterbasis geproduceerde Latex Ink goed tegen sneeuw en regen, waardoor bedrijven de inkt kunnen gebruiken op billboards en andere buitenreclame. Door het gebruik van een latex polymeer zou de inkt zo 'n drie jaar buiten zichtbaar blijven. De cartridge van de Latex Ink-printer is gebaseerd op gerecycled materiaal, zegt HP. De eerste producten op basis van de latex-inkt zullen later dit jaar op de markt komen en vooral aan billboard-makers worden geleverd.

Rappe printer

De eveneens in Israël gedemonstreerde 'Inkjet Web Press' van HP kan tot 2.600 A4'tjes in kleur per minuut afdrukken. Daarmee is deze 20 procent sneller dan bestaande inkjetprinters. De Web Press moet echter vooral concurreren met traditionele offsetpersen, die urenlang over zoveel pagina's zouden doen, terwijl printing-on-demand niet mogelijk is. De printer is verder geschikt voor formaten tot 76,2 centimeter, aldus Nigro.

De snelle printer is gebouwd rond het Scalable Printing Technology (SPT)-platform, door welke technologie de afdrukkwaliteit sterk is verbeterd. SPT wordt al gebruikt in HP's Photosmart-printers.