De Print 2.0 strategie richt zich met name op consumenten en het midden- en klein-bedrijf. Die eerste groep kan via het web eenvoudige ontwerpen voor kaartjes, CD-labels, fotoboeken en papieren poppetjes in elkaar zetten. Bovendien kunnen die worden gecombineerd met foto's en stijlen opgehangen aan de huidige Sweet Escape tour van Gwen Stefani.

Voor zakelijke bezoekers biedt HP iets vergelijkbaars voor visitekaartjes, briefhoofden en brochures. Kleine ondernemers kunnen online een huisstijl samenstellen. Daarvoor is de printer-boer in zee gegaan met ontwerpster Paula Scher. Volgende maand komen daar met HP Print Studio nog andere mogelijkheden bij.

Voor beide groepen is bovendien een community opgezet. Daar kan volgens HP samen worden gewerkt aan ontwerpen en ideeën voor print, branding en digitale content.

Tenslotte is HP samenwerkinsgverbanden met diverse sociale websites aangegaan. Zo zal Flickr HP's Tabblo technologie in zijn site integreren. Bezoekers kunnen daarmee fotoboeken, collages en posters maken. Andere websites die met Tabblo werken, kunnen een speciale Print It! button op hun site zetten.

Concurrentie

HP leverde al web-gebaseerde toolkits voor printing voor specifieke sectoren. Bovendien introduceerde het bedrijf onlangs een dienst om met de mobiele telefoon op afstand te kunnen printen.

Met Print 2.0 gaat HP de concurrentie aan met bedrijven als Xerox, Google en Adobe. Deze laatste komt binnenkort met een uitgeklede online versie van Photoshop. De nieuwe diensten van HP doen echter wat geforceerd aan. De kans op succes wordt in ieder geval verhoogd door de 300 miljoen dollar dat het bedrijf voor de marketing ervan heeft uitgetrokken. Bron: Techworld