Dat blijkt uit een rekening die detectivebureau Security Outsourcing Solutions bij HP heeft ingediend en waarover persbureau Bloomberg schrijft.

Oud-bestuursvoorzitter Patricia Dunn heeft toestemming gegeven aan de detectives om onderzoek te doen naar bestuurders, werknemers en negen journalisten. Dunn heeft zelfs overwogen om leugendetectors in te zetten, zo blijkt uit de rekening.

Het hele onderzoek, dat de naam Kona II heeft gekregen, heeft gelopen van december 2005 tot en met april en kostte 325.641 dollar.

Meer dan 51.000 dollar is uitgegeven aan het verkrijgen van persoonlijke belgegevens. De belgegevens zijn onder meer via internet verkregen dankzij de omstreden methode 'pretexting'. HP-directeur Mark Hurd zegt dat hij niet op de hoogte was dat pretexting werd gebruikt om telefoongegevens te verkrijgen.

Uit de documenten blijkt dat er door de onderzoekers tenminste één nep-mail is verstuurd naar een journalist waarin tracing-technologie zat ingebouwd om te zien naar wie het bericht doorgestuurd zou worden.

Security Outsourcing Solutions rekende 65 dollar per uur aan werkloon en is 900 uur aan het onderzoek bezig geweest.

Paul Saffo, onderzoeker en professor aan de Stanford University vat de kosten van het hele schandaal als volgt samen: 'de kosten om het lek te vinden zijn 325.000 dollar. De kosten om de reputatie van het bedrijf te herstellen onbetaalbaar'.