HP en Silicon Valley zijn met elkaar verbonden als een moeder met haar kind. Toen de heren Hewlett en Packard hier in 1938 hun eerste oscilator in elkaar schroefden, waren zij de eerste nerd-fabriek in de regio ten zuiden van San Francisco. En als Stanford University rond diezelfde tijd niet dringend om geld verlegen had gezeten, had het duo hun kantoortje nooit in Palo Alto neergezet op grond die van de universiteit gehuurd was.

In die tijd stond de 'valley' vol met fruitbomen en pronkte de regio met de titel van de grootste fruitproducent ter wereld. Diezelfde fruitbomen sieren nu de middenberm van de weg die langs het hoofdkantoor van HP voert. En Stanford bulkt van het geld, mede dankzij investeringen in Google, Yahoo en Sun Microsystems (Sun staat zelfs voor Stanford University Network).

HP was meer dan een bedrijf, het was een manier van leven, omgaan met de gemeenschap, werken en geld verdienen. De 'HP Way' was een kapitalistische vorm van socialisme, waar de directie geloofde in het goede in de mens.

De HP Way was onderdeel van Silicon Valley, maar is nu nog slechts leuk voor in het plakboek. Net als de vergeelde foto's die in het jaren 60 kantoor van de twee HP oprichters hangen, en als de meubels en het interieurs van die kamertjes, is die ideologie hopeloos uit de tijd en toe aan vervanging.

Na het knappen van de internetzeepbel verloor technologie zijn glans. Voor die tijd liep je nog stoer een computerwinkel binnen om de snelste processor te kopen. Op feestjes lachte je je vriendjes uit die er de verkeerde hoeveelheid geheugen bij hadden uitgezocht. Nu kiezen we tussen een budget, media of gaming model.

Het verschil tussen een computer van Dell, HP of Apple is tegenwoordig net zo groot als het verschil tussen Pepsi en Coca Cola; Omo en Ariel; Nike en Puma. Wie zijn identiteit ontleent aan een van deze merken, is het slachtoffer van een zorgvuldig uitgestippelde campagne van marketing, list en bedrog.

HP maakte de fout dat het deze verandering pas laat inzag. Daar mogen nu 14.500 werknemers de prijs voor betalen. Voor een nieuwe bedrijfsideologie moet Hurd misschien eens 30 kilometer naar het zuiden rijden, naar Google of Yahoo. Die hebben ook een eigen cultuur die typisch al even typisch zijn voor Silicon Valley.

De Valley vindt zichzelf telkens opnieuw uit. Het is nu de beurt aan HP om te bewijzen dat het hier nog thuis hoort.