Vanochtend is bekend gemaakt dat HUB Uitgevers de pc-bladen van VNU Media overneemt. Alle 41 werknemers worden door het HUB in dienst genomen, en zullen in het pand van het HUB gehuisvest worden.

Begin september zette VNU de titels in de etalage omdat het zich wil concentreren op titels waarmee de markt voor personeelsadvertenties bewerkt kan worden.

Ook Management Team en Sprout staan op de nominatie om verkocht te worden. Het portfolio van VNU bestaat dan nog uit Intermediair, Computable, Emerce en Tweakers.

Naar verluidt was IDG ook in de race voor de pc-bladen, maar wenste zij niet te voldoen aan de voorwaarden die door VNU Media werden gesteld. VNU Media is de opvolger van VNU Business Publications en eigendom van het Britse investeerderscollectief 3i.

Complementair

De overname betreft PCM, ComputerIdee, Power Unlimited en gadget-weblog Gizmodo, zo bevestigt Wouter Hendrikse, directeur van HUB Uitgevers, tegenover Webwereld. Een overnamebedrag wil Hendrikse niet noemen, maar de acquisitie wordt bekostigd uit eigen vermogen.

"We zijn verheugd met de overname van deze sterke merken, en verwelkomen de nieuwe medewerkers. We hopen dat half november de uitgaven helemaal overgeheveld zijn", aldus Hendrikse. "Met deze overname worden we groter dan IDG."

Volgens Hendrikse bijten de nieuw verworven titels en de reeds bestaande uitgaven van HUB elkaar niet. "PowerUnlimited richt zich bijvoorbeeld op jongere gamers dan GMR, ComputerIdee biedt als tweewekelijkse uitgave veel nieuws, en PCM is breder en minder technisch dan PC Active."

Frans Klaassen, directeur-uitgever bij VNU Media bevestigt de overname, die past in de huidige koers van VNU: afstand doen van abonnementsgedreven titels, richting zakelijke markt met meer inkomsten uit voornamelijk personeelsadvertenties.

Het gaat bij ComputerIdee overigens om het VNU-aandeel dat nu verkocht wordt aan HUB, de andere helft van deze joint-venture uitgave is namelijk van Sanoma Men´s Magazines, zo benadrukt Klaassen.