Het 'huis van de toekomst' is binnenkort geschiedenis. Het innovatiepaviljoen bij de Amsterdam Arena heeft te weinig investeringen weten binnen te halen voor een tweede ronde van vijf jaar. En dus gaat de stekker eruit en wordt het markante pand in de verkoop gezet, zo bericht Emerce.

In het gebouw kunnen bedrijven en organisaties hun futuristische producten demonstreren voor de woon- en werkomgeving van de toekomst. Daarnaast huren veel bedrijven ruimte voor bijeenkomsten en presentaties.

Conjunctuurangst

Living Tomorrow Amsterdam is het initiatief van Peter Bongers en Frank Beliën die eerder al met Living Tomorrow België in Vilvoorde wel langdurig succes hadden. Het Belgische toekomsthuis bij Brussel is inmiddels in haar derde vijfjaarscyclus.

Maar voor een nieuwe periode voor het Nederlandse 'museum' konden de ondernemers te weinig investeerders bereid vinden. HP, LogicaCMG en Unilever waren de belangrijkste steunpilaren, naast veel andere sponsors.

Dat bedrijven niet meer voor vijf jaar willen investeren in het project ligt volgens Bongers aan het angstige Nederlandse bedrijfsleven in tijden van een onzekere conjunctuur. Belgische bedrijven blijken wat dat betreft minder recessiebang, zo stelt de initiatiefnemer.

Geen sloop

Er is de afgelopen vijf jaar naar eigen zeggen zo'n 20 miljoen euro in Living Tomorrow Amsterdam gestoken. Het project zal zonder schulden de boeken kunnen sluiten, zo hoopt Bongers. Over enkele weken gaat de deur dicht, wordt het demonstratie-interieur eruit gehaald en gaat het pand in de verkoop. Van eventuele sloop wil Bongers niets weten.

Tot overmaat van ramp is ook nog de website van Living Tomorrow momenteel onbereikbaar.