Afgelolopen woensdag bleek dat het ov-chipsysteem opnieuw de grote stroom studenten niet aankan. De studenten hebben tot 1 februari om hun ov-chipkaart op te laden. Tot dan kan er gereisd worden met een papieren ov-jaarkaart. De systemen kampen echter met technische problemen en kunnen daarnaast de grote toestroom studenten niet aan.

Staatssecretaris Huizinga eist nu opheldering van Trans Link Systems over de problemen rond de invoering van de kaart voor studenten. De gezamenlijke vervoersbedrijven garanderen dat studenten 'wat er ook gebeurt' kunnen blijven reizen.

Hogere tarieven

Ook breidt Huizinga het onderzoek uit naar de hogere tarieven die worden gerekend bij het reizen met de ov-chipkaart . Afgelopen weekend bleek uit onderzoek van de SP dat er vaak teveel wordt betaald. De partij controleerde in verschillende steden of er verschillen zijn tussen de bedragen die met een strippenkaart voor een bepaald traject moet worden afgerekend, en wat er met de ov-chipkaart moet worden afgerekend.

In alle geteste steden bleek de chipkaart in veel gevallen duurder. In Amsterdam is 5 procent van de ritten duurder, in Arnhem waren de ritten zelfs gemiddeld 22 procent duurder.

In een reactie hierop stelt het ministerie van Verkeer en Waterstaat een onafhankelijk onderzoek in naar de tarieven."De invoering van de OV-chipkaart voor tram, bus en metro moet opbrengstneutraal gebeuren", aldus het ministerie.

Volgens Huizinga zijn de provincies en stadsregio's verantwoordelijk voor het vaststellen van de ov-chiptarieven. De opbrengst van een reis met de chipkaart mogen voor de vervoerder niet hoger zijn dan bij het reizen met een strippenkaart 'bij een gelijkblijvend aantal reizigers', meldt het ministerie.

Het ministerie bekijkt de zaak dus vanaf de vervoerder, terwijl de SP de uiteindelijke tarieven die de reiziger kwijt is vergelijkt.

Gemiddeld moet de opbrengst per reis in een regio uiteindelijk gelijk zijn aan de opbrengst nu met de strippenkaart. "Dat zal betekenen dat er in een bepaald gebied tariefsverschillen zijn", zegt een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat.

De SP stelt echter dat vanaf het begin altijd is beloofd dat het reizen met de ov-chipkaart niet duurder zou worden.

Helderheid

Huizinga wil met het onderzoek "voor iedereen helderheid verschaffen". In eerste instantie zou de tariefvergelijking pas plaatsvinden op het moment dat de strippenkaart definitief verdwijnt in een regio. Met het onderzoek hoopt het ministerie dat de decentrale overheden kunnen voldoen aan de tariefeis.

Het originele plan was dat bij de toets, als de strippenkaart eruit gaat, de tarieven neutraal moeten zijn. Dat betekent echter niet dat die tarieven in aanloop naar de verdwijning van de strippenkaart gelijk zijn of zelfs maar gecontroleerd worden."Dat kan wel gecontroleerd worden door de decentrale overheden", zegt de woordvoerster van het ministerie. Die decentrale overheden hebben ook het tarief vastgesteld bij de invoering.

Hogere prijzen

Hoe het kan dat er in veel grote steden de gemiddelde prijs van reizen met een ov-chipkaart significant hoger ligt kan het ministerie niet verklaren. Het ministerie raadt echter niet aan om gebruik te blijven maken van de strippenkaart om zeker te zijn van een goedkope reis.

"We wachten op de resultaten van het onafhankelijke onderzoek." De woordvoerster wijst er verder op dat in de regio Rotterdam, waar de toets wel heeft plaatsgevonden, de ov-chipkaart goedkoper is dan de strippenkaart. "Er wordt niet eerder getoetst omdat op dat moment de consument nog de keus heeft."

Tien andere problemen

SP-Kamerlid Emile Roemer zegt blij te zijn met deze 'eerste stap'. Volgens hem is er nog veel meer nodig is voordat de kaart reizigersvriendelijk is. In het onderzoek stelt de SP elf eisen waarvan er nu een voldaan is. De partij signaleert tien andere nijpende problemen waaronder bijvoorbeeld de prijsberekening van de reis die voor de reiziger niet transparant, voorspelbaar en controleerbaar is.

Ook de de privacy van de reiziger is niet gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat. Wie anoniem wil reizen kan geen korting krijgen. Daarnaast moeten consumenten 7,50 euro betalen voor een kaart, terwijl aan die kaart geen kosten verbonden zouden moeten zijn, stellen consumentenorganisaties. “In ons rapport hadden we elf eisen, daarvan is er nu al één toegezegd. Nog tien te gaan dus. Alleen op die manier wordt de OV-Chipkaart geschikt gemaakt voor de mensen waarvoor deze bestemd is; voor de reiziger", aldus Roemer.

Onderzoek naar tarieven OV-chipkaart