Bij de lancering zal Hulu direct volledige afleveringen uitzenden van meer dan 250 televisieseries, waaronder The Simpsons, maar ook oudere series zoals Buffy the Vampire Slayer. Daarnaast zullen er zo'n honderd films beschikbaar zijn, waaronder The Big Lebowski en Mulholland Drive. De videoservice, beschikbaar (voor Amerikanen) via www.hulu.com, heeft laten weten dat er deals zijn gesloten met de Basketball Association en de National Hockey League voor het uitzenden van sportwedstrijden, meldt USA Today.

Spannende zet

Grote afwezige tussen de aanbieders zijn Viacom en CBS. Viacom heeft laten weten nog altijd in gesprek te zijn met Hulu en CBS heeft eveneens aangegeven niet negatief tegenover een deal te staan. De lancering van een dienst als Hulu is een behoorlijke spannende zet van de grote mediabedrijven. Zij zijn van mening dat consumenten net zo graag programma's en films van achter hun pc willen bekijken als op televisie.

Skeptische reacties

Toen de dienst vier maanden geleden als testversie werd gelanceerd , werd er zeer sceptisch op gereageerd . Men dacht dat het zou gaan om de zoveelste poging om concurrentie te vormen voor Google. Sindsdien heeft de service duidelijk weten te maken dat dit niet de bedoeling is. Zelfs de websites met de grootste kritiek, zoals TechCrunch, zijn nu vol lof over Hulu, omdat het zich richt op professionele content, eenvoudig te gebruiken ontwerp en hoge beeldkwaliteit. In de afgelopen maanden heeft de dienst meer dan vijf miljoen kijkers weten te trekken, hetgeen opmerkelijk is voor een dienst waarvoor nog geen dollar aan marketing is uitgegeven.

Video's veel bekeken

Hulu Chief Executive Jason Kilar heeft laten weten dat bijna 80 procent van het gehele aanbod iedere zeven dagen opnieuw wordt bekeken. Dat is een goed teken voor nieuwe partners, aangezien het aangeeft dat er nog munt te slaan is uit oudere televisieprograma's. Programma's op Hulu worden gedistribueerd via AOL, Fancast.com, MSN, Myspace en Yahoo. In Nederland is de dienst nog niet te gebruiken, bezoekers van de site krijgen de mededeling dat de video niet voor dze regio beschikbaar is.

Kracht zit in advertentiemodel

De echte kracht van de service zit volgens James McQuivey, analist bij Forrester Research, in de opties die aan adverteerders geboden worden: "Dit is iets dat men vaak vergeet. Zo kan Nissan de kijkers van Hulu de mogelijkheid bieden om één van de verschillende autoreclames te bekijken. Adverteerders geven miljarden dollars uit om ervoor te zorgen dat de juiste advertentie bij de juiste persoon terecht komt."