Toptext zorgt er voor dat bepaalde woorden op een webpagina voorzien worden van een dikke gele lijn die de aandacht op het woord moeten vestigen. Als de surfer op het onderlijnde woord te klikt, wordt hij naar de website van een adverteerder gestuurd. De meeste internetgebruikers hebben Toptext geïnstalleerd zonder dat ze het wisten. Meestal wordt het programma met een share- of freeware programma meegeleverd. KaZaA is een voorbeeld van een programma dat Toptext geïntegreerd heeft. De gebruiker kan overigens wel aangeven of het programma geïnstalleerd mag worden of niet. Voor mensen die niet weten dat ze het geïnstalleerd hebben, kan het irritant zijn dat bepaalde woorden geel onderstreept zijn. Achter TopText zit een Californisch bedrijf met de naam Ezula. Het programma is volgens het bedrijf al meer dan 1 miljoen keer gedownload sinds april dit jaar. Het werkt op dit moment samen met 30 adverteerders. "Er zijn altijd mensen die iets te klagen hebben", zegt Henit Vitos, oprichter van Ezula. "De meeste reacties komen van mensen die gewoon niet opgelet hebben bij het installeren van het programma." Ze voegt er aan toe dat het programma eenvoudig via het configuratiescherm te verwijderen is. TopText wordt ook wel 'contextueel adverteren' genoemd. Het is een van de meest recente pogingen van de adverteerders om de consument op internet te bereiken. "We zien op dit moment veel 'experimentele advertentiemethodes' opduiken", zegt Stu Ginsburg, woordvoerder van Interactive Advertising Bureau, een organisatie die richtlijnen uitvaardigt voor online adverteerders. "Online adverteren evolueert voortdurend. Adverteerders testen voortdurend de mogelijkheden hoever ze kunnen gaan. Ze willen het punt zien te vinden waarop advertenties irritant worden voor de consument." De technologie die Ezula gebruikt voor TopText is overigens niet de enige in zijn soort. SurfPlus en AdPointer maken er ook gebruik van om woorden in een text op te laten lichten. In het geval van TopText kopen adverteerders bepaalde woorden en betalen tussen de 30 en 100 dollarcent voor een click. Dat mag duur lijken, maar volgens Vitos levert zo'n 25 procent van de clicks de adverteerder iets op. TopText zou volgens ITraffic, het bedrijf dat TopText-keywords verkoopt, effectiever zijn dan de bestaande banner advertenties. "De meeste banners staan boven of onder de tekst. Plaatsen die niet altijd opvallen. TopText advertenties staan in de tekst die door de mensen gelezen worden", zegt een woordvoerder.