In samenwerking met de website Doordebrievenbus.nl ontwikkelde Hyves een gadget waarmee de Sinterklaastraditie het digitale tijdperk in wordt gedragen. Gebruikers van Hyves kunnen een account aanmaken op de site van Doordebrievenbus.nl, waarna er een code wordt getoond. Door deze code toe te voegen als gadget op de persoonlijke Hyves-pagina is de digitale schoen gezet. De Sinterklaas in dit verhaal wordt gevormd door de vrienden van de schoenzetter. Zij kunnen besluiten om op de schoen te klikken en vervolgens een cadeau te selecteren.

Chocoladeletter of reep

Dit cadeau is geen wallpaper, ringtone of ander digitaal presentje zoals op andere Sinterklaassites wel eens als cadeau wordt aangeboden, maar een echt fysiek product dat op de deurmat van de gelukkige ontvanger zal ploffen. Er kan worden gekozen tussen een chocoladeletter of een reep chocolade. Verwacht wordt wel dat de persoon die op de schoen klikt een gulle gever is, want om het cadeau, met persoonlijke boodschap, daadwerkelijk te bezorgen moet 7,95 worden betaald door de verzender.

Wie bang is om z'n adres openbaar te maken aan Hyves uit privacyoverwegingen hoeft niet te vrezen. Het adres wordt ingevuld op de site van Doordebrievenbus.nl, waarna het versleuteld wordt opgeslagen. De gadget zelf wordt als iframe getoond binnen Hyves, de netwerksite zelf krijgt het adres nooit te zien. Wie wel graag chocoladeletters wil ontvangen, maar niet wil dat de verzender het adres ziet kan eveneens opgelucht adem halen, het enige dat de gulle gever te zien krijgt is het bedrag dat betaald moet worden.

Valentijn

De samenwerking met Hyves is nieuw, maar het is niet de eerste keer dat Doordebrievenbus.nl een dergelijk initiatief toont rond de feestdagen. De site kwam eerder dit jaar rond Valentijnsdag al in het nieuws, door bezoekers de mogelijkheid te bieden anoniem een hart vol chocolade te sturen naar een geliefde. De site is een product van het Rotterdamse bedrijf Trico, dat met initiatieven als deze probeert om 'een brug te slaan tussen de digitale wereld en de traditionele industrie om op die manier het verzenden van post weer leuk te maken'