TMG gaat flink snoeien in zijn internetactiviteiten. Voor het einde van het jaar wordt onder meer een besluit genomen over het voortbestaan van sociale netwerksite Hyves. Dat heeft interim topman Cees van Steijn gezegd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf.

De internetactiviteiten moeten “hun verdienmodel bewijzen”, zei Van Steijn onder meer. Wel ziet de topman de in versukkeling geraakte netwerksite als “kraamkamer voor nieuwe ideeën” en heeft het “potentieel op de gamesmarkt”, schrijft het Algemeen Dagblad.

Meer games via Hyves

Hyves heeft zich in de laatste maanden versterkt op die gamesmarkt via de social gamingsite Hyvesgames.nl. De doelgroep van Hyves zijn kinderen van acht tot vijftien jaar, de afgeleide spelletjessite trekt vooral vrouwen van dertig jaar en ouder. Hyves zelf haalt volgens TMG op maandbasis nog 2 miljoen bezoekers; de games worden dagelijks door “honderdduizenden leden” gespeeld, zegt TMG in het halfjaarverslag.

De inkomsten uit Online Media stegen licht, zegt TMG, maar dat komt vooral uit e-commerce, zoals de verkoop van tablets. TMG heeft twee webshops, van De Telegraaf en van GroupDeal en die zagen hun omzet met 3,5 miljoen euro stijgen. De inkoopkosten stegen navenant overigens.

Dichtbij.nl maakt nog verlies

Bij Online Media maakt Dichtbij.nl nog verlies, ondanks een stijging van de inkomsten tegenover een stabilisatie in kosten. Ook Groupdeal.nl kent “een forse stijging” van de inkomsten door een sterke groei van de adressendatabase. De omzet steeg met 60 procent. Overall daalden de inkomsten uit online advertenties. Voor de rest van het jaar wordt daar geen verbetering verwacht.

TMG nam Hyves voor 43 miljoen euro over aan het einde van 2010. Toen al stond de sociale netwerksite onder druk van vooral Facebook. Een jaar later bleek Hyves sneller leeg te lopen dan verwacht en in maart van dit jaar werd besloten Hyves vrijwel geheel af te schrijven en 36,5 miljoen euro te schrappen van de boekwaarde.