Eind augustus kwam Hyves met nieuwe recordcijfers. Op 23 augustus zou Nederlands grootste netwerksite het ongelooflijke aantal van 275 miljoen pageviews hebben bereikt. Op één dag! Echt? Even rekenen.

Hyves telde juli jongstleden 10,3 miljoen accounts. Dat betekent dat op de recorddag van 23 augustus élk Hyves lid 26,6 pageviews heeft gegenereerd. Sowieso al een hoog aantal. Rijst de vraag: zijn al die 10,3 miljoen accounts wel actief? Hoeveel ‘slapende leden’ heeft Hyves? Waarschijnlijk heel wat. Er zijn complete volksstammen die ooit een account hebben aangemaakt om er vervolgens niets meer mee te doen. Anderen maken alleen een account aan om hun naam te claimen of creëren een account voor hun huisdier. Sociale netwerksites hebben per definitie een waterhoofd. Zo telt Nederland officieel 1,5 miljoen Twitter-accounts. Maar daarvan zijn er slechts 191.000 actief. Oftewel 1 op de 7,8.

Bent u er nog? Mooi. De vraag is dus: hoeveel inactieve accounts heeft Hyves? Welnu, daar doet de grootste Nederlandse netwerksite geen uitspraken over. Een teken aan de wand. Zelf zoeken dan maar. Volgens deze cijfers logt 53 procent van de 10,3 miljoen Hyves-accounts minstens 1x per week in. Laten we er eens vanuit gaan dat de helft van die 53 procent op 23 augustus heeft ingelogd. Oftewel 2,7 miljoen leden. Dat lijkt me rijkelijk aan de hoge kant, maar vooruit, we gunnen Hyves het voordeel van de twijfel. Samen genereerden die 2,7 miljoen leden dus 275 miljoen pageviews. Een gemiddelde van 102 pageviews per lid.

Even resumeren: 275 miljoen pageviews op één dag. Ik geloof daar helemaal niets van. Ter vergelijking: NU.nl genereert 360 miljoen pageviews per máánd. Oftewel 12 miljoen per dag. Hyves praat poep, als je het mij vraagt. Maar ja, wie ben ik? Wie weet kloppen de cijfers wél en heeft Hyves ergens in de een of andere Chinese provincie een fabriekje staan vol met F5’ende dwangarbeiders. Je weet het niet. De enige goede smoes die ik in het voordeel van Hyves kan bedenken, is dat ook mensen zónder account pageviews kunnen genereren. Alhoewel, wie komen er op Hyves? Mensen die daar een account hebben, mag je aannemen. Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb geen Hyves-account en ik kom er ook nooit. Wie nu nog geen lid van Hyves is, is dat niet voor niets. Die wil daar nog niet dood worden gevonden.

Gesjoemel met cijfers. Je ziet het overal. De Love Parade blijkt jarenlang bezoekersaantallen te hebben vervalst. En nadat een kwart eeuw lang elk jaar het aantal mensen afnam dat dagelijks minimaal een kwartier een boek leest, zit datzelfde aantal sinds 2005 weer in de lift. Hoe dat kan? Gewoon een andere meetmethode gebruiken. Ja, getallen zijn te manipuleren. Zo kreeg ik laatst in een winkelstraat zomaar het damesblad Viva in handen gedrukt. Ze werden gratis uitgedeeld en het waren nummers die een week of twee oud waren. Slim, want door oude nummers gratis weg te geven, verhoog je kunstmatig het bereik van je blad. Kun je zonder officieel te liegen aan adverteerders melden dat je blad door hartstikke veel mensen wordt gelezen. Een beproefd recept. Zo werkt het ook met spotgoedkope proefabonnementen. Strikt genomen maken kranten en tijdschriften er verlies op. Maar dankzij die proefabonnementen kunnen ze wel mooie abonneecijfers presenteren aan hun adverteerders.

Cijfers liegen niet, zeggen ze wel eens. Maar de waarheid is anders. Die luidt: er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens en statistieken. Of, zoals iemand ooit tegen me zei: cijfers zijn als bikini’s. Ze trekken je aandacht, maar verhullen de essentie.