Zowel Google als Marktplaats zagen hun bezoekersaantallen stijgen, zo blijkt uit het jaarlijks overzicht van onderzoeksbureau Multiscope. Google bereikt maandelijks zo'n 11 miljoen Nederlanders. Daarmee vergroot Google de voorsprong op Startpagina, die zeven miljoen bezoekers per maand haalt.

Multiscope meet sitebezoek door het internetgebruik van een representatief panel van Nederlanders te raadplegen. Speciale software kijkt welke sites de panelleden bezoeken, en stuurt die data terug naar Multiscope.

Hyves

Het populaire sociale netwerk Hyves bleef in 2006 steken op de 56e plaats, maar stijgt dit jaar door naar de 8e positie. De site verwelkomt deze week zijn vijf miljoenste lid.

Ook andere sociale netwerken zoals Wikipedia en Web-log.nl zijn duidelijk aan de winnende hand. Wikipedia steeg van de 10e naar de 7e positie. Web-log staat op de 14e plek, vier plaatsen hoger dan vorig jaar.

Stijgers en dalers

Andere duidelijke groeiers in de top twintig zijn Zylomgames.com (+29), Neck.nl (+20), Kpn.com (+13), 9292ov.nl (+12) en Nu.nl (+3). Ebay.nl, Speurders.nl, Routenet.nl, Wehkamp.nl, Ns.nl, Telegraaf.nl, Rabobank.nl en Anwb.nl verdwenen uit de top twintig.

Belangrijkste trends

Volgens Multiscope is de opkomst van sociale media sites zoals Hyves de belangrijkste trend van afgelopen jaar. Naast de Nederlandse sociale sites maken miljoenen Nederlanders maandelijks ook veel gebruik van internationale (en lokale versies van) sociale sites zoals Youtube.com, Video.google.com, Digg.com, Flickr.com of Linkedin.com..

Dit jaar is ook te zien dat surfers steeds vaker kiezen voor de marktleiders. Google, Marktplaats en Nu.nl vergroten daardoor de voorsprong op hun directe concurrenten.

Een gebied waar wel nog volop geconcurreerd wordt is de e-commerce. Bol.com en Wehkamp.nl dalen waar Otto.nl en Neck.nl stijgende bezoekersaantallen zien.

Opvallend veel nieuwkomers

Vorig jaar wisten vier nieuwkomers een plaats in de top twintig te halen. In 2007 zijn dat er acht.