De nieuwe advertentievorm, profiling genoemd, kan worden ingezet op websites waar internetters profielen of gebruikersaccounts aanmaken. Het systeem selecteert een bepaalde advertentie op basis van de opgegeven persoonsgegevens. Vooral de leeftijd en het geslacht zijn daarbij van belang. Mannelijke bezoekers kunnen op die manier bijvoorbeeld andere advertenties voorgeschoteld krijgen dan vrouwen.

Tjeerd Kooij van Webads denkt niet dat het systeem wordt vervuild door gebruikers die aliassen opgeven of verkeerde geboortedata invullen. "Op een site als Hyves vullen gebruikers niet zo snel verkeerde informatie in omdat ze contacten leggen met vrienden", meent Kooij.

"Op Hyves is profiling de laatste tijd getest en zorgde het voor een toename van 100 procent van het aantal kliks op de advertenties", aldus Kooij.

Vanaf 1 juni zullen vijf sites gebruik gaan maken van advertenties op basis van profielen. Dit zijn Hyves, TMF, Voetbal International, Spelpunt en SBS. Een maand later worden daar nog eens vijf sites aan toegevoegd. Deze tien sites bij elkaar hebben ongeveer drie miljoen geregistreerde gebruikers, stelt Webads.

Gedrag

Een volgende stap in het online adverteren is het tonen van advertenties op basis van het gedrag van gebruikers. Webads plaatst daarvoor een cookie op de pc van de bezoeker die bijhoudt welke sites bezocht zijn. Dit gebeurt overigens alleen van sites die gebruikmaken van het Webads-advertentienetwerk, stelt het advertentiebureau.

Kooij legt uit hoe het werkt: "Als blijkt dat iemand drie financiële sites binnen ons netwerk heeft bezocht, kan hij bijvoorbeeld op VI (de site van Voetbal International, red.) ook een financiële advertentie voorgeschoteld krijgen."

Kooij is niet bang dat gebruikers problemen zullen hebben met het cookie. "Het biedt alleen maar voordelen. De internetter krijgt beter op zijn interesse afgestemde advertenties, en de adverteerder kan zijn campagne efficiënter inzetten." Het gecodeerde cookie is alleen door Webads uit te lezen, verzekert Kooij. "En er worden geen persoonsgegevens geregistreerd waardoor de privacy van de bezoeker in het geding is."

Webads heeft nog geen ervaring met deze vorm van adverteren, die ook wel behavorial targeting wordt genoemd. In de zomer gaat het bedrijf de advertentievorm testen zodat het in het derde kwartaal geïntroduceerd kan worden, aldus Kooij.

Webads biedt advertentieruimte aan onder meer Sanoma Uitgevers, MTV Networks, Euronext, Adformatie Groep en Zdnet.