"IAB Nederland heeft contact gelegd met Google Nederland", laat Jeff Jacobs van de Nederlandse branchevereniging voor online-adverteerders weten aan Webwereld. Hij komt terug op vragen over het in september uitgelekte plan van Google voor een systeem dat de bekende cookies kan vervangen. Bij dit zogeheten AdID zouden eindgebruikers meer controle krijgen én zou Google dienen als centraal doorgeefpunt voor adverteerders.

'Geen definitieve keuze op gevallen'

"Het cookie-alternatief is op dit moment vooral speculatie", zegt projectmanager Jeff Jacobs van IAB Nederland nu. "Google kijkt continue hoe ze producten kunnen verbeteren", vervolgt hij. "Er is geen bepaald alternatief waar nu een definitieve keuze op is gemaakt."

Het binnen Google in ontwikkeling zijnde AdID is eervorige maand naar buiten gekomen via een anonieme bron van de Amerikaanse krant USA Today. Die stelt dat de internetreus het alternatieve trackingsysteem in overweging heeft, maar dat het bedrijf wel van plan is om erover te praten met advertentiebedrijven, overheidsorganen en consumentengroeperingen.

Wantrouwen in de VS

De Amerikaanse tak van het IAB heeft eerder met enig wantrouwen gereageerd op het cookie-alternatief van Google. De branchevereniging voor de ads-industrie wil wel een soort trackingtechnologie, of dat nou third-party cookies zijn of iets anders. Maar een daarvoor benodigd identificatie-element in handen laten van een handjevol grote ondernemingen is niet ideaal, zei jurist Mike Zaneis van het IAB tegen USA Today.

"Zij zouden de waarde van dat ID in een bevlieging kunnen afschaffen, en daarmee miljarden dollars aan digitale ads-uitgaven ondermijnen", aldus Zaneis. Het AdID-plan van Google zou ads-netwerken en adverteerders verplichten om zich te houden aan voorwaarden die Google stelt.

Meer grip voor eindgebruikers

Dat omvat ook meer grip voor eindgebruikers over hoe ze online in kaart worden gebracht, om gerichte advertenties te serveren. Zo kunnen gebruikers met AdID middels instelling in de browser bepaalde adverteerders afkeuren, bijvoorbeeld op basis van specifieke termen.

Daarnaast is er een automatische jaarlijkse reset van het AdID mogelijk en een secundaire ads-identiteit voor browsen met meer privacy. IAB Nederland sluit de reactie aan Webwereld af met de mededeling: "Mochten er concrete ontwikkelingen zijn rondom het cookie-alternatief zal IAB Nederland hier op reageren.