Het gaat om Checkit en Tribal Solutions. Volgens het IAB hebben de twee bedrijven gebruikgemaakt van 'technieken die niet in overeenstemming zijn met de zoekmachinegedragscodes van IAB Nederland'. De schorsing wordt op 1 augustus van kracht en duurt een half jaar.

Het IAB heeft de twee bedrijven vorige week schriftelijk over de schorsing geïnformeerd. Ook de andere bedrijven die bij het IAB zijn aangesloten, zijn van de schorsing op de hoogte gesteld.

Checkit kwam in mei in het nieuws nadat Google de sites van FBTO en AMEV uit de zoekresultaten had verwijderd. De twee verzekeraars hadden Checkit ingeschakeld om hoog in de zoekresultaten van Google terecht te komen. Checkit had daarbij echter gebruikgemaakt van technieken die volgens Google niet door de beugel konden.

Paul Aelen van Checkit toont zich teleurgesteld over de maatregel van het IAB. Op het weblog Molblog hekelt hij de manier waarop de schorsing tot stand is gekomen. "We hebben geen formele aanklacht ontvangen, ons verhaal niet mondeling voor het bestuur kunnen verwoorden, noch de resultaten van het onderzoek ontvangen."

Tegelijkertijd erkent Aelen dat het onvermijdelijk was dat het IAB 'een politiek signaal' moest afgeven. Checkit heeft zijn werkwijze na de Google-affaire aangepast. "We hebben lering getrokken uit het voorval en werken aan transparantie en duidelijkheid voor onze (potentiële) opdrachtgevers."

Volger Igor Beuker, directeur van IAB Nederland, is het de eerste keer dat het IAB een zoekmachineoptimalisatiebureau schorst. Ook in het buitenland is dit nog niet eerder voorgekomen bij het IAB.