Tegenover de NOS lichtte adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland een van de redenen toe waarom de website die tot 1 april 2015 draaide inmiddels offline is. Deze kostte volgens de bestuurder "een paar miljoen per jaar". Waarom? "omdat er een hele grote database achter hangt met rekeningnummers".

Dat kan toch goedkoper?

Hoewel het artikel van de staatsomroep eigenlijk wees op het gevaar van alternatieve diensten om rekeningnummers om te zetten naar IBAN, resulteerde deze opmerking op Twitter in veel vragen. "Wut? Waarom? Waarom zijn daar geen eenvoudige algoritmes voor?", vroeg developer Gerard Konings zich af.

Managing Partner Frido van Orden van Ockham Groep rekende NOS-redacteur Rachid Finge voor dat de grootte van een dergelijke database nooit meer dan 20GB zou mogen bedragen.

'Het valt allemaal wel mee hoor'

In een reactie aan Webwereld.nl laat een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland weten dat het niet om meerdere miljoenen per jaar ging, zoals de NOS meldde, maar "om een bedrag van meer dan 1 miljoen per jaar".

De kosten liggen volgens de woordvoerder verspreid bij alle deelnemende banken en zijn vooral 'groot' vanwege het "dagelijkse onderhoud aan de database". In die database zaten 22 miljoen rekeningnummers van Nederlandse klanten, aangevuld met enkele miljoenen buitenlandse betaalrekeningen. De IBAN BIC-service was zes jaar actief.