IBM Notes 9.0 moet een “social business client" worden “om de productiviteit van de werknemer te verbeteren", zo zegt Big Blue bij de introductie van de eerste Notes onder eigen merk. Vanuit de e-mailclient kan de werknemer toegang krijgen tot zakelijke apps, sociale netwerken, nieuwsfeeds en instant messaging. Met OpenSocial Activity moet de samenwerking met collega's en zakelijke relaties beter en sneller verlopen.

Het interne sociale netwerk via IBM Notes werkt als Twitter, schrijft The Register, dat een demo heeft gekregen van IBM. De berichten voor dat sociale netwerk kunnen worden gemaakt in de e-mailclient. Andere bestaande sociale netwerken kunnen overigens ook worden bediend vanuit IBM Notes, mits die de API's van OpenSocial gebruiken.

Attachments centraal opgeslagen

Een andere feature is de behandeling van bijlagen bij e-mails, die niet worden opgeslagen in de e-mailclient maar centraal op het netwerk. Daardoor kunnen anderen binnen de e-mailgroep of afdeling toegang krijgen tot hetzelfde document en kunnen ze er dus mee werken. Er wordt steeds gecheckt welke versie de meest actuele is.

IBM werkt aan nog meer kantoorapplicaties die het samenwerken tussen collega's en relaties moeten verbeteren en ook daarin wordt social networking verwerkt. Zo zegt IBM-manager Chris Haylock tegen The Register dat er wordt gewerkt aan een lokale versie van IBM Docs, dat kantoorapplicaties in de cloud moet gaan verbinden met lokale opslag.