Dankzij de in het patent beschreven methode kan bij het afspelen van een dvd worden vastgesteld of een kijker een reclamevrije versie heeft of een film met advertenties. In het laatste geval zal de dvd-speler commercials downloaden of op de disk aanwezige reclame afspelen. Deze reclame kan niet worden doorgespoeld of overgeslagen.

Koopjesjagers

Voor de filmindustrie zou dit een mooie manier zijn om nieuwe inkomsten te krijgen, aangezien andere inkomstenbronnen zoals dvd-verkoop sterk zijn teruggelopen, schrijft Ars Technica. Koopjesjagers zouden ook weinig bezwaar tegen de reclameschijfjes hebben, als die paar minuten durende commercials bijvoorbeeld worden gecompenseerd door een lagere huur- of koopprijs.

Wel zal het lastig zijn om het IBM-patent in te bouwen in de huidige generatie dvd-spelers. Deze zullen eerst een online verbinding moeten hebben zodat de commercials gedownload kunnen worden.

Davis Freeberg, de blogger die de patentaanvraag onder de aandacht heeft gebracht, verwacht niet dat deze ooit zal worden goedgekeurd. Toch is hij enthousiast over de mogelijkheden: "Ik begrijp niet goed waarom IBM deze aanvraag heeft ingediend, maar het is een interessante manier om entertainment aan te bieden aan het grote publiek."

Vorig jaar kwam electronicaconcern Philips in het nieuws met een vergelijkbaar patent, dat 'reclameskippen' op harddiskrecorders onmogelijk maakte.