Dat heeft Doug LeGrande, general manager van IBM's Personal Business Group voor Europa het Midden Oosten en Afrika, gezegd in een telefonisch interview met WebWereld.

Volgens LeGrande is internet een erg belangrijk verkoopinstrument, maar moet de toegevoegde waarde van offline dienstverlening niet worden onderschat. "Online kopen is goed voor mensen die alles zelf kunnen doen, die geen hulp nodig hebben", aldus LeGrande.

IBM, traditioneel in de top 5 van best verkopende hardwarefabrikanten, blijft een groot belang hechten aan service. Het bedrijf zal daarom naast droge, serviceloze directe verkoop ook mogelijkheden bieden tot online zakendoen met extra dienstverlening, vertelde LeGrande.

In Groot-Brittanni├ź ging afgelopen november een IBM internetshop online. Volgens LeGrande met succes. "Uit onderzoek blijkt dat we er duidelijk nieuwe klanten bijkrijgen. Het is dus niet zo dat er alleen oude klanten zijn die nu op een nieuwe manier bij ons bestellen."

Nederland komt als een van de laatste Europese landen aan de beurt voor een IBM-etalage op internet. Eerst zijn Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen aan de beurt.Eerdere relevante berichten: IBM en Symbian samen draadloos (16 februari 2000) IBM wil standaardcontracten op XML (01 februari 2000) IBM Nederland verkoopt kant en klare Linux-servers (21 januari 2000)