Een doorbraak zit er niet in, en voorlopig blijven specialismen troef, zegt IBM vice-president en open source-woordvoerder Bob Sutor tijdens de opening van de LinuxCon-conferentie in de Verenigde Staten. Hij stelt dat de positie van Windows op de desktop onaantastbaar is en dat rechtstreekse concurrentie dus geen zin heeft.

De diverse Linux-gemeenschappen moeten met beide benen op de grond blijven staan, en zich vooral richten op de gebieden waar ze echt goed in zijn. Dat zijn ze volgens Sutor niet in de directe concurrentiestrijd met Microsoft en - in mindere mate - Apple.

Geld, overwicht en gewenning

"Zij hebben wat meer geld. Belangrijker is dat ze het marktaandeel hebben en bij de consument tussen de oren zitten", tekent The Register op uit de toespraak van Sutor. Die drie factoren drijven elkaar weer aan. Het marktaandeel levert geld en 'mindshare' op, wat weer leidt tot marktaandeel. Geld voor marketing speelt ook een rol.

De IBM-topman roept Linux-ontwikkelaars en leveranciers op: "We moeten heel veel verschillende benaderingen vinden en heel veel verschillende technologie├źn aanroepen. Linux gaat daar een cruciale rol in spelen, maar het moet zijn eigen niche vinden in wat het goed kan, tegen welke prijs en voor welke doelgroep het bestemd is. Je moet het niet zien als een desktop voor iedereen."

Specialisatie

De sleutel zit hem volgens Sutor in marktsegmentatie: specialistische gebruikers die op zoek zijn naar een enkele functie waar het open source-besturingssysteem heel goed in is. Linux doet dat immers al op gebieden als het mainframe, cloud computing en hardwarespecifieke applicaties. De gevirtualiseerde desktop zou ook zo'n voorbeeld kunnen zijn waarin het besturingssysteem uit kan blinken. Dat is iets dat IBM niet geheel toevallig zelf doet. Linux als een Windows-vervanger is volgens Sutor een "doodlopende strategie."

Bron: Techworld.nl.