Begin dit jaar werd Bluehouse al aangekondigd, tegelijk met de introductie van een reeks serverdiensten voor het mkb.

Abonnement

Het cloud-platform Bluehouse bevat een bekend pakket aan sociale netwerk-tools, zoals instant messaging (im), webmeeting, bestanden delen, profielen en tools om zakelijke gemeenschappen op te zetten. Tijdens de publieke bètafase is de dienst nog gratis, maar over een aantal maanden zal IBM er een nog niet nader bekend gemaakt bedrag aan abonnementsgeld voor vragen.

Sommige bedrijven gebruiken nu al Facebook als tool om mee samen te werken. Net als bij de sociale netwerksite kunnen gebruikers van Bluehouse snel een gezamenlijke 'werkplek' opzetten. Facebook ontbeert echter de beheerfuncties waarmee zaken als privacy door een bedrijf tot in detail zelf kunnen worden geregeld, zegt Sean Poulley van IBM.

Bedrijven overwinnen web2.0 scepsis

Adam Burrell, als it'er werkzaam bij een financiële dienstverlener, gebruikt al SaaS-tools als Google Apps en heeft Bluehouse getest. Hij meent dat de dienst de samenwerking met derden zal vereenvoudigen. "Wij konden er snel een team mee samenstellen, zonder dat de it-afdeling zich ermee hoefde te bemoeien. Het lijkt erg op Facebook", aldus Burrell.

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek dat it-managers Web2.0-technologieën als sociale netwerken verafschuwen, vanwege de onveiligheid en onbetrouwbaarheid. Toch zijn er naast IBM steeds meer partijen die sociale netwerken in het bedrijfsleven willen introduceren, onder meer op basis van IBM-producten.

Intussen werkt ook Microsoft aan een soort Facebook voor bedrijven. Dit TownSquare-project telt inmiddels meer dan achtduizend gebruikers, zonder dat er veel reclame voor is gemaakt.