Het experiment, AlbumDirect genaamd, heeft een half jaar geduurd. Bij de test waren de vijf grote platenmaatschappijen betrokken: BMG Entertainment, EMI Music, Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group. Doel van IBM en de platenmaatschappijen was een traditionele platenwinkel op internet realiseren, meldt de Wall Street Journal. De test was een initiatief van de platenindustrie. Die maakt zich zorgen over de groeiende populariteit van MP3-spelers. Deelnemers aan het project maakten gebruik van een systeem om digitaal muziek te verspreiden. Zij konden via internet singles, albums en CD-hoesjes naar de eigen PC toehalen. Het systeem, ontwikkeld door IBM, maakt het moeilijk om illegaal muziek te kopiëren en online te verspreiden. De testers gebruikten software van IBM om de muziek af te spelen. Volgens de organisatoren zijn er tijdens de test meer dan 50.000 tracks gedownload. Gebruikers hadden de keuze uit 1.000 verschillende albums en 2.000 singles. Een marketingbureau in Londen voorspelt dat in 2005 voor 45.8 miljard dollar aan muziek zal worden verkocht. Daarvan zal 5.2 miljard gaan via e-commerce of digitale download.Eerdere relevante berichten: Platenmaatschappijen eisen 67,5 miljard van MP3.com (24 januari 2000) Sony legt illegaal kopiëren aan banden (25 februari 1999) Grote muzieklabels investeren in MP3-site (06 januari 2000) Muziekindustrie biedt meer downloads aan (17 augustus 1999) SDMI kiest watermerk-techniek voor muziek (10 augustus 1999) Muziekindustrie ratificeert softwarestandaard (12 juli 1999) Muziekindustrie komt met standaard (29 juni 1999) Muziekindustrie nadert standaard (08 juni 1999)