De 45.000 werknemers werken over heel de wereld, fysiek gaat het om een stuk of 50 ‘global delivery centers’. Webwereld heeft bij IBM Nederland de vraag uitstaan hoe groot de outsourcingactiviteiten zijn in Nederland en om hoe veel lokale werknemers het gaat. Synnex wil de over te nemen IBM-activiteiten onderbrengen bij dochter Concentrix, dat in Europa vestigingen heeft in Groot-Brittannië en Hongarije.

De activiteiten die IBM gaat afstoten zijn naar eigen zeggen vooral de CRM-diensten die door klanten zijn uitbesteed. De klantrelatiediensten worden door Concentrix geleverd onder de term customer lifecycle management. Het is de bedoeling dat Concentrix die diensten blijft leveren bij IBM’s huidige en toekomstige klanten.

IBM krijgt 430 miljoen dollar in cash

IBM krijgt voor de activiteiten 430 miljoen dollar in cash en 75 miljoen dollar in aandelen Synnex. Concentrix wordt in een klap een grote speler in de wereldwijde markt voor uitbesteedde klantcontactdiensten.

Volgens analist John O’Brien, die door The Register wordt geciteerd, betekent de verkoop “een signaal dat er grote veranderingen zijn” in de outsourcing van dergelijke activiteiten, waarbij klantdiensten een ‘commodity’ worden. “Social, mobiel, analyse en de cloud veranderen deze markt”, zegt hij.