Dit is in strijd met de wet Koop op afstand. Deze wet stelt dat de koper zeven dagen na ontvangst van het product de koop kan annuleren. De enige kosten die de koper dan in rekening kunnen worden gebracht zijn de retourkosten.

In artikel 10.1 van de algemene voorwaarden van Ibood wordt melding gemaakt van deze zeven dagen-termijn. Wel wordt er vervolgens gesteld dat bij het herroepen van de bestelling Ibood twintig euro reserveringskosten in rekening kan brengen.

Artikel 3.1 van de algemene voorwaarden gaat nog iets verder. Hier staat dat indien de reservering (binnen zeven dagen) geannuleerd wordt, Ibood gerechtigd is twintig euro reserveringskosten bij de klant in rekening te brengen.

Onredelijk bezwarend

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm stelt dat Ibood deze reserveringskosten niet in rekening mag brengen en dat Ibood dit niet in zijn algemene voorwaarden mag zetten. "Deze voorwaarden zijn wat je noemt 'onredelijk bezwarend' en dat betekent dat de consument, zodra Ibood hier een beroep op zou doen, de algemene voorwaarden kan vernietigen", aldus Alberdingk Thijm. Volgens hem kan dit middels een gang naar de rechter, of door een verklaring te sturen naar Ibood.

Volgens Alberdingk Thijm heeft het sowieso niet zoveel zin om voorwaarden te hanteren die onredelijk bezwarend zijn. Ten eerste noemt hij het klantonvriendelijk. "Soms kom je er wel mee weg, maar als de klant erachter komt, dan heeft Ibood een probleem", aldus de advocaat.

Reserveringskosten

Volgens woordvoerster Jessica van Hoogenhuyze van Ibood is hier geen sprake van. "Wij brengen pas reserveringskosten in rekening, indien een klant kiest voor een overschrijving, nog niet betaald heeft en na meerdere herinneringen nog steeds niet betaald heeft. Het product wordt ook pas geleverd na betaling." Volgens Hoogenhuyze gaat het dan over een tijdsbestek van twee tot zes weken. Zij benadrukt ook dat indien een klant binnen zeven dagen annuleert dat de reserveringskosten dan niet in rekening worden gebracht.

Een doorgestuurde e-mail naar Webwereld spreekt Hoogenhuyze tegen. Een klant van Ibood had het product via creditcard betaald, maar besloot de bestelling een dag later te annuleren. Na annulering werd een e-mail verzonden door de klantenservice van Ibood, waarin gesteld wordt dat de annulering niet gedaan was binnen 24 uur en dat Ibood daarom genoodzaakt is twintig euro reserveringskosten in rekening te brengen. In de e-mail van de klantenservice wordt gesproken over het moeten teleurstellen van andere mensen.

De klant in kwestie heeft laten weten dat hij na wat gesteggel met de klantenservice de twintig euro uiteindelijk niet hoeft te betalen. Ook is hem toegezegd dat hij het reeds betaalde bedrag voor het product teruggestort krijgt.

Woordvoerder Saskia Bierling van de Consumentenautoriteit laat weten op dit moment nog niet inhoudelijk te kunnen reageren op deze specifieke zaak. Momenteel is de Consumentenautoriteit aan het inventariseren hoe het gesteld is met de informatievoorziening van bedrijfswebsites naar consumenten. Ook wordt gekeken of de regels nageleefd worden. Bierling geeft aan dat er een vooronderzoek is geweest om te kijken welke websites door consumenten het meest gebruikt worden. "Ibood zat nog niet in dat onderzoek, maar wij gaan deze website nu wel in het onderzoek betrekken", aldus Bierling.